Kreslené seriály Sedmičky pionýrů I. – ročníky 1 až 7 (1968 - 74)

Založil JarKH, 09 Duben, 2010, 14:49:10

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

JarKH

Zdravím všechny Kocogelačky a Kocogeláky!

Připravil jsem pro Vás další přehled kreslených seriálů a seriálků dalšího časopisu, tentokrát Sedmičky. I když je už mrtvá osmnáctý rok, rozhodně není a neměla by být zapomenuta. V našich komiksových dějinách je totiž nesmazatelně zapsaná, stejně jako další naši padlí - Ohníček, Pionýr nebo Stezka...

Určitě to taky znáte. Do konce internetové aukce schází několik posledních minut, právě jste přeplatili ty šetřílky před Vámi a teď netrpělivě čekáte na výsledek. Vždyť pokud to klapne, získáte ročník či čísla nějakého legendárního časopisu a čert vem rodinný rozpočet na tenhle měsíc!
Když jde vše dobře, do týdne držíte svoji výhru v packách. Nábožně obracíte zažloutlé stránky a dochází Vám krutý význam lakonických definic: ,,Sem tam něco vystříháno." ,,Někde pokresleno. "  Nebo ,,Nálezový stav".... Taky se může stát, že si říkáte: ,,Safra, vždyť si to pamatuju nějaké barevnější, hezčí a lepší"...
Sběratelství čehokoli je velice oblíbené a kompletace různých časopisů, které si pamatujeme z mládí, je dnes velmi v kurzu. Hodně lidí si plní sen mít ve sbírce to, co četli a měli rádi v dětství.

Mladá generace, zažívající nynější komiksový zlatý věk, může ohrnovat nos nad čím kdysi ujížděli jejich rodiče v minulém století.  Rád bych je teď tedy krátce uvedl do atmosféry těch dávných let. Počítače nebyly, filmy jen v kině, televize vysílala jen večer a ctila hvězdičku, děti tedy mnohem více četly. Letělo ve velkém dobrodružství, sci-fi bylo tehdy velmi podezřelý žánr a fantasy u nás neexistovala. Knižní produkce tehdy byla velice omezená, tudíž v zábavě a poučení pomáhaly časopisy, jejichž vzájemný vztah nebyl konkurenční, spíše se doplňovaly. Na jejich stránkách se vedle dobrodružných povídek a románů, ilustrovaných mnohdy takovými špičkovými malíři jako byli Zdeněk Burian, Jaromír Vraštil nebo Bohumil Konečný, začaly opět objevovat cizí i domácí kreslené seriály, byť zpočátku třeba s textem pod obrázky místo v bublinách.
Koukneme se, tedy co tu najdeme a jak odolaly zubu času. Ačkoliv se snažím být maximálně stručný, moc se mi to nedaří, jsem tedy nucen svůj text rozdělit na (zřejmě) tři části...


Co to tedy byla vlastně ta Sedmička?

Jejím předchůdcem byly Pionýrské noviny - dětský týdeník novinového formátu vydávaný ústředním výborem ČSM v letech 1951 až 1968. Zpočátku měly za úkol ovlivňovat mládež v duchu pionýrské ideologie, ke konci se začaly měnit na populárně zaměřený dětský časopis a došlo k změně názvu.
Pro nás je zajímavé, že se zde objevily vedle domácích věcí i první komiksy z produkce Walta Disneye:

Jste zatčen doktore Sorge!;   O. Čemus / J. Týc ; ? stran; Pionýrské noviny 1964/65 (ročník 14)
Zlato bratrů Herdisonů - František Kobík; ? stran; Pionýrské noviny 1965/66 (ročník 15) - jeden z prvních klubových komiksů
Tajemství rezavé pistole; - Josef Starec / František Kobík; ? stran; Pionýrské noviny 1965/66 (ročník 15)
20 000 mil pod mořem;   Walt Disney; 22 stran;  Pionýrské noviny 1966/67 (ročník 16) - opět dle filmu
Údolí bobrů;   Walt Disney; 19 stran;  Pionýrské noviny ročník 17 (1967-68)  č. 3-21
Dále se tu ještě údajně vyskytoval Nikky, divoký pes severu (komiksové adaptace románu J.O.Curwooda Kočovníci Severu  opět podle filmu, rád bych ji někdy porovnal s domácí verzí Lubomíra Hlavsy, která vyšla v Ilustrovaných sešitech) a Plavčíci kapitána Bonteokea (tak ti by mě velmi zajímali, neb román velice dobře znám).
O těchto seriálech bohužel nic bližšího nevím a uvítám každou podrobnost. Kdyby jste mi chtěli udělat radost, tak víte čím.

Sedmička začala vycházet jako šestnáctistránkový týdeník standardního časopiseckého formátu A4, určený pro věkovou skupinu 10 až 15 let. Cena začala na 60 haléřích, nicméně po většinu existence se držela 1 Kč.
První číslo Sedmičky vyšlo 2. května 1968 s podtitulem "Čtení pro chlapce a děvčata na sedm dní".V prvním zkráceném ročníku vyšlo 18 čísel. Vydavatelem byl zpočátku podnik Mladá fronta, ale v prosinci 1968 se jím stala Česká rada Pionýra.
Od druhého ročníku přešla Sedmička na barevné obálky, rozsah časopisu se nezměnil. Od začátku 4. ročníku (září 1970) byl pozměněn název na Sedmičku pionýrů. V 9. ročníku (1975/76) se zvětšil formát časopisu a zlepšila se kvalita papíru. Počet stran zůstal stejný, ale všechny byly tištěny barevně. Sedmička tak získala svou definitivní podobu, která se podstatně nezměnila po většinu její další existence. Občas docházelo ke sloučení dvou čísel v dvojčíslo, zpravidla o prázdninách, případně když tiskárna potřebovala dohnat skluz. Šéfredaktorem byl pan Jan Ryska, po jeho odchodu do důchodu převzal počátkem roku 1978 vedení redakce pan Josef Týč. O obou pánech se ještě zmíním.
V roce 1987 dosáhla Sedmička rekordního nákladu 230 000 výtisků.
Od 5. ledna 1990 se časopis vrátil k původnímu názvu Sedmička a vydavatelem se stala opět Mladá fronta. V následujícím období se několikrát zvýšila cena. V březnu 1991 se v důsledku přechodu na novou rotačku zmenšil formát. Náklad časopisu v novém období setrvale klesal a v létě 1992 rozhodl vydavatel o jeho zastavení. Poslední číslo vyšlo 28. srpna 1992, šéfredaktorkou v té době byla Svatava Hirschová, kralující tou dobou zároveň i v Ohníčku.

Co se týče obsahu:
Kromě povinné pionýrské stránky, Sedmička přinášela rozhovory s populárními herci, zpěváky a sportovci, zajímavosti ze světa a z kultury, vtipy a velmi oblíbené a sledované byly texty písní včetně notového zápisu s akordovým doprovodem.

Dále tu byly povídky a romány na pokračování. U těch románů na pokračování bych se chvíli zastavil. Právě zde kromě příběhů o dětech a mládeži jak tehdy současné, tak proletářské (velice chabá nahrážka za foglarovky v klatbě) zpočátku z pera hlavně šéfredaktora Jana Rysky (psal také velice zajímavé kratší pohádky na pokračování), později se často přidával třeba Stanislav Rudolf, Eliška Horelová nebo Jindřiška Černíková, vycházela i sci-fi.

Dnes bychom ji definovali  v drtivé většině jako space operu (tudíž příběhy z palub kosmických korábů zkoumající vesmír, problémy s kolonizací a průzkumem nových planet, první kontakty a vesmírné robinzonády). Autoři ruští a sovětští v překladu Josefa Týče doprovázené  krásnými ilustracemi Miroslava Havlíčka. Na tu dobu to byly velice dobré a napínavé záležitosti, namátkou jmenuji romány Jevgenije Guljakovského - Planeta stvořená pro kontakt, Příboj či Doba mlhy, kde je jedním z hrdinů pozemský inspektor Rotanov  z Tajemství Enny co vycházelo v Kometě, nebo Kir Bulyčev - dvojdílný Průsmyk aneb Slyšel jsem Zemi (o jeho Alise (Alence) bude řeč v souvislosti s Ohníčkem), dále Kolupajevova Mlčící planeta či Brjusovova Hvězdná Hora a mnohé další...

A pochopitelně komiksy.

Kreslené seriály Sedmičky pionýrů I. - ročníky 1 až 7 (1968 - 74)[/b]
Pro kreslený seriál je týdenní periodicita optimální. Sedmička přinášela tradičně jeden ,,velký" na zadní straně a po čase i jeden ,,malý"vnitřní (zpočátku dva vnitřní proužky na dvou protilehlých stranách, Pif vycházel jako sloupec šesti řad obrázků na jedné stránce a vedle ještě zbylo místo na sloupek textu románu na pokračování). Na zadních stranách po dalších komiksových verzích filmů Walta Disneye, se tu po kubánských seriálech objevovaly často maďarské seriály scénáristy Tibora Cs. Horvátha a po jeden šťastný čas i seriály francouzské vedle Pifa (který ale měl své výsostné místo spíše uprostřed časopisu) i Rahan, Pivoňka a jeho parta či Asterix.Což těmto postavám zajistilo v našich zemích známost a proslulost, kterou jim například Tintin mohl v devadesátých letech jen tiše závidět.
Poté cizí seriály vystřídaly domácí, zejména ,,pionýrské" Jiřího Petráčka a na závěr se opět vrátil Asterix.
Převzaté seriály v Sedmičce mají ale dvě zásadní vady na kráse, jednak je to mnohdy velice drastické a mnohdy necitlivé zkracování (obvykle byla stránka A4 doplněna pátou řadou obrázků a často se stalo, že některá okýnka zůstala v propadlišti dějin) a co je ještě mnohem horší někdy docházelo k úplnému vynechání některého pokračování. Žádné odvolání nebylo, zbývalo jen bezmocně zuřit či hořce plakat.
Možná proto dosud nevyšla nějaká Velká kniha kreslených seriálů Sedmičky. Nicméně my se teď spolu můžeme zamyslet nad tím, jak by mohla vypadat. Koukneme se nyní konkrétně, co v archivu Sedmiček najdeme a jak jednotlivé kousky odolaly zubu času.

Kouzelník Merlin - č.1 až 13 / roč.1 1968
Autoři neuvedeni
Produkce:Walt Disney
Počet stran: 13
Formát: A4 poslední strana
Legenda o králi Artušovi v úpravě pro děti. Příhody čaroděje Merlina a jeho učedníka Artura zvaného Bleška. Proměny v rybu, veverku či vrabce nebo kouzelnický souboj se zlou čarodějnicí Mim ocení dnes zejména mladší čtenáři, ale nejspíš je už nijak zvlášť nenadchne. Podklady (jako zřejmě u všech seriálů Walta Disneyho u nás) pocházely s největší pravděpodobností z německého vydání (až přijde čas, ještě se k této domněnce vrátím). Pokud je zkrácený, je to uděláno celkem citlivě.

David Crockett   - č.14 až 18 / roč.1 1968; č.1 až 23 / roč.2 1968 - 69
Námět: film Davy Crockett, King of the Wild Frontier z roku 1955 - není vyloučeno, že vznikl sestřihem nějakého televizního seriálu.
Autoři neuvedeni
Produkce:Walt Disney
Počet stran: 26
Formát: A4 poslední strana
David Crockett je skutečná postava amerického národního hrdiny. Zálesák,lovec a později politik posléze hrdinně zahynuvší v pevnosti Alamo. Nikoho neudiví, že měl i vlastní komiksovou řadu a jeho dobrodružství byla mnohokrát zfilmována, mimo jiné i studiem Walta Disneyho. Pamětníci si vzpomenou, že se závěrečná scéna z filmu, kdy se ohání vystřílenou puškou proti přibíhajícím vojákům mexické armády, objevovala i ve znělce k prvním Disneyho kresleným seriálům, které se u nás v devadesátých letech objevily. Ostatně naše televize v těch letech odvysílala i celý dotyčný film. Pokud se dobře pamatuji, tak popisoval všechny význačné momenty z Crockettova života.
Příběh otištěný v Sedmičce je ale z roku 1833. David Crockett a jeho věrný přítel George Russel nejprve zachraňují mladou vdovu Renu Toddtovou a poté je David zajat Komanči, mučen u kůlu a posléze bojuje o svůj život. Nakonec se s jak jinak s Komanči spřátelí a po oslavě v pevnosti, kde našla Rena bratra, odchází s Georgem k jihu. Seriál působí dojmem, že je vytržen z delšího celku, ale je poměrně napínavý a ve své době byl jistě velice prožíván.

Tajemství karavany       - č.12 až 18 / roč.1 1968; č.2 až 3 / roč.2 1968 - 69
Námět:
Píše: Z.Šálek
Kreslí: J. Kristofori
Počet pokračování: 9
Formát: vnitřní seriál
Po skončení Zajatců Torů v ABC se Jan Kristofori zřejmě cítil nevyužitý a tak spolu se Z.Šálkem stvořili ryzí parodii, což je znát jak v dialozích, tak i v kresbě.
Fid a Fog, dva detektivové Interpolu bojují proti Libanonským pašerákům drog. Odhalí jejich geniální plán nechat opium v kovové schránce spolknout velbloudům a pak jim posléze za čárou podat projímadlo. Hodní nakonec vyhráli, bohužel Fid se dal na cestu drog, ale jak jeho parťák říká: ,,Musím z toho Fida dostat.Služba u Interpolu je omamnější než všechny drogy."
Seriál se zřejmě soudruhům moc nelíbil, v č.1 roč.2 byl vynechán, i když tady byla hlavním důvodem srpnová okupace. Poslední dvě pokračování působí dojmem rychlého a násilného ukončení. Každopádně první vnitřní seriál Sedmičky byl na světě.

Stěna smrti       - č.24 až 40 / roč.2 1968 - 69
Námět: film Third Man on the Mountain z roku 1959
Autoři neuvedeni
Produkce:Walt Disney
Počet stran: 17
Formát: A4 poslední strana
Opět seriál podle filmu Walta Disneyho dle knihy Banner in the Sky Jamese Ramseyho Ullmana. Přiznám se, že netuším, zda byl někdy vysílán v našich kinech či ho dávala některá naše televize. Jedná se o horolezecký příběh ze Švýcarska o dobytí vrcholku hory Citadela, na které kdysi zahynul otec Rudiho Matta. Rudi trochu povyrostl, natrénoval, ale nakonec dal přednost záchraně zraněného společníka, před slávou vystoupit na vrcholek hory jako první.
I tento příběh byl ve své době jistě příznivě přijat, dnes by mladou generaci zřejmě k opakovanému přečtení ale už těžko zlákal.
Pokud je krácen, tak celkem citlivě.

Věrný syn       - č.41 až 52 / roč.2 1968 - 69; č.1 až 4 / roč.3 1969 - 70;
Autoři neuvedeni
Produkce:Walt Disney
Počet stran: 13
Formát: A4 poslední strana
Opět seriál podle filmu z produkce Walta Disneyho, který jsem určitě v devadesátých letech na některé naší televizi viděl. Bohužel jsem o něm žádné přesnější údaje zatím nedohledal. V roce 1764 byla uzavřena mírová smlouva mezi bělošskými osadníky a indiány kmene Delawarů. Kdysi unesené bílé děti, které indiáni přijali za vlastní, se vracejí ke svým rodičům. Mezi nimi i ,,Věrný syn" John Cameron Butler. Cítí se být indiánem, na své původní rodiče si nepamatuje. Dramatické hledání sebe sama...

Pět neděl v balóně       - č.44 až 52 / roč.2 1968 - 69; č.1 až 3 / roč.3 1969 - 70
Námět: Jules Verne
Píše: Jiří Lacina
Kreslí: Josef Puška
Počet stran: 15
Formát: vnitřní seriál
Adaptace známého Verneova románu je pojatá kresebně dosti kuriózně. Kresbám dominují postavy tří hrdinů, pozadí a ostatní věci nebo zvířata jsou dosti odbyté. Seriál nemůžu označit jinak než čtyřbarevný, vedle základních barev černé, bíle a červené je každé pokračování laděno do různých odstínů jedné dominující barvy - žluté, modré, červené, hnědé nebo zelené.
Závěrem prosím laskavé čtenáře a čtenářky o pomoc, pokud náhodou vlastníte pokračování č.3 (Sedmička č.44-45 ročník 2 1968-69, nejen za sebe o sken celého listu.

Robin Hood       - č.5 až 29 / roč.3 1969 - 70
Námět: film The Story of Robin Hood a jeho Merrie Men z roku 1952
Autoři neuvedeni
Produkce:Walt Disney
Počet stran: 25
Formát: A4 poslední strana
Tento film vysílala naposledy ČT 1 9.února 2010 od 9 hodin ráno. Kdo jste ho prošvihl, nechá se s tím žít. Já jsem ho zaznamenal náhodou a spíše než z letité filmové verze známé anglické pověsti o hodném zbojníkovi, jsem měl radost, že mohu určit inspiraci pro dávný, opět poměrně dramatický, komiks Sedmičky. Využívá nejlepší momenty z filmu, ale pozdější filmová zpracování si s legendou poradily určitě lépe. Mé pátrání po originálu (či spíše po zahraniční verzi) je zatím neúspěšné, nicméně objevil jsem asi dvě jiné komiksové verze tohoto filmu z oněch let.

Zuzka a Tulák       - č.30 až 52 / roč.3 1969 - 70
Námět: film Lady and the Tramp z roku 1955
Autoři neuvedeni
Produkce:Walt Disney
Počet stran: 27
Formát: A4 poslední strana
Tentokrát došlo i na kreslené zvířecí hrdiny Walta Disneyho. Známý příběh o ,,urozené psí slečně" a ,,chudém toulavém dobrodruhovi". Nutno říci, že pro mě už navždycky zůstanou Zuzka a Tulák, pozdější překlady jsou sice věrnější originálu, ale ten prvotní mi zkrátka uvízl v paměti nejvíce. Opět jsem přímo tuto verzi neobjevil, zato jiná zpracování a další příhody této dvojice ano.

Jana a Eva v zajetí faux pas        č.22; 26; 31; 35; 39; 43; 51-52 / roč.3 1969 - 70; č.41 / roč.4 1970 - 71;
Píše a kreslí: Eva Průšková
Počet pokračování: 8 + 2
Formát: vnitřní seriál v rubrice Vyšší dívčí
Podtitul tohoto hostování ,,ohníčkovské" Evy Průškové v rubrice Vyšší dívčí Sedmičky zní Minikurz společenské výchovy. Vycházel nepravidelně, přibližně jednou za měsíc. Na sedmi až osmi obrázcích ukazuje různá ,,faux pas" Jany a Evy v kině, na návštěvě, při líčení a strojení se do divadla,ve školní jídelně, v lese, ve vlaku a na táboře. Pro velký úspěch se holky ještě jednou vrátily v příštím ročníku v příběhu z plovárny. Aby se zřejmě zlidštil otřesný dojem, který v tehdejších spanilomyslných čtenářkách musely nutně vzbuzovat (považte, vždyť byly schopné dokonce pozdravit chlapce jako první!), staly se Jana a Eva ,,autorkami" dvou praktických návodů jak vyrobit pláštěnku a kabelku (č.37 roč.3) nebo koupací pláště (č.44 roč.3).

Zorro       - 1 až 18 / roč.4 1970 - 71;
Námět: televizní seriál ,,Zorro" podle románu Johnstona McCulleyho
Autoři neuvedeni
Produkce:Walt Disney
Počet stran: 18
Formát: A4 poslední strana
Tady jsem byl úspěšný a originál jsem objevil. Na jednu stranu má člověk radost, na druhou zjistí v jaké nevědomosti a falešných představách dosud žil. Posuďte sami. Jedná se o sešit Walt Disney's Zorro, No 882 a dvojepizodu ,,Presenting Seňor Zorro" a ,,Zorro's Secret Passage",celkem 32 stran, (většinou po třech řadách obrázků). (Vyšlo v roce 1957 v edici Four Color, kterou vydávala společnost Dell Comics). Když se koukneme na vydání ze Sedmičky, vychází nám, že byl zkrácen přibližně o třetinu, což mluví za vše. Třeba hned ten první obrázek, kdy Don Diego šermuje s přítelem na lodi. V originále je o polovinu vyšší, vězte, že šermířský souboj bedlivě sleduje dav námořníků z dolní paluby...
Jinak tato epizoda byla vybraná celkem dobře, na první dobrodružství má celkem švih. Legendární příběh o mladém šlechtici, který se přes den chová jako líný, rozmazlený, bohatý spratek a v noci se mění v tajemného maskovaného mstitele bezpráví Zorra, známe z nesčetných filmových a televizních zpracování. Určitě se nechá říct, že každá generace má svoje, to poslední s Banderasem, Hopkinsem a ,,Zetkou" bylo dobré, ale z dětství mám nesmazatelně zafixovaného Zorra s Delonem...
Jinak komiksových adaptací Zorrových dobrodružství jsem objevil několik, škoda že na ně v Sedmičce dojde už pouze jednou.

Tobyho cirkusová dobrodružství       - 19 až 31 / roč.4 1970 - 71;
Námět: film Toby Tyler z roku 1960
Autoři neuvedeni
Produkce:Walt Disney
Počet stran: 13
Formát: A4 poslední strana
Na tomto filmu jsem byl zamlada v kině. Dnes by příběh chlapce, který si myslí, že ho strýček s tetou nemají rádi, a tak uteče s cirkusem, nikoho nedojal. Stejně tak roztomilý šimpanz, jehož postřelení želelo celé kino. Uběhlo pár let, přečetl jsem román Pierra Boullého Planeta opic, a od té doby si o veškerých opičkách myslím navždy svoje. Koneckonců po četbě Kingova románu To nemám zvláštní nadšení ani pro klauny...

Zorro: Orlí havěť       - 32 až 38 / roč.4 1970 - 71;
Námět: televizní seriál ,,Zorro" podle románu Johnstona McCulleyho
Autoři neuvedeni
Produkce:Walt Disney
Počet stran: 7
Formát: A4 poslední strana
Druhý Zorrův příběh. Opět jsem objevil originál v edici Four Color  Walt Disney's Zorro, No 960 a epizoda ,,The eagle's brood", celkem  26 stran po třech řadách obrázků, v sedmičkové verzi z nich moc nezůstalo. Vypuštěný děj je zachraňován vysvětlujícími odstavci textu. Každopádně je to nadlouho poslední velký kreslený seriál převzatý z tehdejší ,,nepřátelské" ciziny.

Čtyři a pes       - 39 až 52 / roč.4 1970 - 71; 1 až 3 / roč.5 1971 - 72
Námět:
Píše: J. R. Kutý
Kreslí: Jiří Kalousek
Počet stran: 17
Formát: A4 poslední strana
První delší pionýrský příběh na stranách Sedmičky. Dva bratři - starší Martin a mladší Ríša, jsou zároveň členy vodáckého oddílu Kormoránů.Jelikož smolař Ríša s sebou všude vláčí svého psa Satana, o nejrůznější maléry, buď při závodech nebo na táboře, není nouze. I dnes celkem dobře působící příběhy jsou ale po sedmnácti pokračováních náhle utnuty. Kresebně je tento seriál ,,klasický" Jiří Kalousek. Řadíme ho v chronologii jeho tvorby mezi Obrázky z českých dějin a pověstí pro Mateřídoušku (kde prvotní verze tohoto seriálu právě vycházela) a Otazníky detektiva Štiky v Ohníčku (které také v tu dobu začaly v č.1 ročníku 22, tedy v září 1971).

Vzpomínky kubánského chlapce Chamaco       - 4 až 19 / roč.5 1971 - 72
Námět:
Píše: Fidel Morales
Kreslí: Roberto Alfonso Cruz
Počet stran: 16
Formát: A4 poslední strana
První seriál z tehdy spřátelené Kuby. A musím říci, že to je velice těžký kalibr, ve kterém se vyznat, mi dalo zpočátku dost práce. Jedná se totiž o vzpomínky, které dospělý Chamaco vypráví svěřené skupině šťastných pionýrů. Toto není tak jednoduché rozšifrovat, odkazují na to zejména některé úvodní obrázky. A mezi námi, překlad nám to příliš neulehčuje.
Neveselo bylo na Kubě v době Chamacova dětství! Chudé děti lezly do cizích zahrad krást mango, poloslepí majitelé po nich pálili z brokovnic, policie byla zkorumpovaná, zločinci měli pré a mladí sportovci místo tréninku loupili. Nakonec skoro všechno dobře dopadlo, starý Sartrán se polepšil, mango dával dětem zadarmo a přestal po nich střílet, Chamaco s přáteli se přestali hádat o nalezené peníze a  zabijáka Brujo Mortimera společnými silami srazili do propasti. Tady vidíte, jak je šikovné mít na zahradě propast....
Na posledním obrázku Chamaco hlasitě vychvaluje lidové povstání, které všem dětem zajistilo šťastnou budoucnost.
Pravděpodobně je i tento seriál krácený, ve své době mohl upoutat celkem slušnou kresbou.

Nobi       - 20 až 34 / roč.5 1971 - 72
Píše: poručík(?) Ludwig Renn
Kreslí: Robe
Podle překladu L.Maradové, Prensa Latina
Počet stran: 15
Formát: A4 poslední strana
Příběh černouška Nobiho, který se od dětství dovede dorozumět se všemi zvířaty, je po i letech stále celkem čtivý. Nobi posléze vyrostl, stal se kovářem a s pomocí svých zvířecích kamarádů začal bojovat proti otrokářům. Za pomocí věrné inteligentní zmije Gingu, která uštkne každého jeho nepřítele a svého kladiva, kterým roztlouká otrokářské lebky, nakonec otrokáře zažene definitivně. V závěru se dozvídáme, že v některých částech Afriky otrokáři ještě vládnou, ale i tam se porobený lid jednou dočká svého Nobiho.

Filutovy a Tulákovy příhody       - 17 až 31 / roč.5 1971 - 72
Píše a kreslí: neuvedeno
Počet pokračování: 15
Formát: vnitřní seriál
Filuta je mazaný zajíc, který vymýšlí všelijaké kulišárny na své přátele v čele s medvědem Brundibárem. Každý příběh končí nějakým morálním ponaučením. Veselý zajíc má však mocné nepřátele - vedle vražedného lišáka Feriny, který ho ve dvou dílech pronásleduje ozbrojený buď sekerou nebo puškou, jsou to především daně. Poté co ho ve čtvrtém díle skásl soused Mýval, byl tak šokovaný, že na čtyři následující pokračování vyklidil prostor štěněti Puntíkovi, chybně označenému za Tuláka. Starý známý Tulák je totiž jeho otec - jak vidíme v pokračování č.8. Po patnácti pokračováních tento seriálek vystřídala filmová soutěž a hlavně jiný vnitřní komiksový seriál, tentokráte publicistický... 

V souvislosti s tímto seriálem je čas na moji dedukci o původu cizojazyčných podkladů - už u prvního seriálu Kouzelník Merlin a pak třeba u Robina Hooda čteme na okrajích obrázků nebo mezi nimi BULLS nebo přímo COPYRIGHT BULLS PRESEDIENST, což mi znělo velmi povědomě. Není divu BULLS PRESS je švédská společnost, která zřejmě již mnoho let poskytuje kompletní nabídku materiálů pro publikaci v tištěných a internetových médiích. Více než 150 komiksů z celého světa, kromě toho také třeba křížovky, sudoku, horoskopy, hádanky a bludiště atd.
V deníku Metro (rozdávaným zdarma ve vestibulech pražského krtka) od nich najdeme komiksové stripy Drole de Zoo (našel jsem i jiný název Boes), u nás se pro jistotu nazývá taktně pouze Komiks. Autoři těchto zvířecích příhod, jejichž hrdinou je často býk v kalhotech a vychází od roku 1980, jsou spisovatel Thijs Wilms a malíř Wil Raymakers. Právě jeho kresba mi zajíce Filutu velice připomíná a je možné, že se jedná o jeho předchozí seriál ze sedmdesátých let. Který agentura BULLS zřejmě prodávala do nějakého německého tisku, který se dostal do pacek redaktorů Sedmičky. Redakce našich časopisů tehdy odebírala zahraniční tisk, v čele se spřáteleným francouzským týdeníkem Pifem a materiály z nich redaktoři používali dál dle svého uvážení.   

Malovaní hrdinové       - 17 až 52 / roč.5 1971 - 72; 1 až 17 / roč.6 1972 - 73;
Píše: Jaroslav Kořán
Počet pokračování: 42
Formát: vnitřní seriál
Od počátku své existence otiskovala Sedmička kreslený humor. Okolo třetího ročníku začal připravovat pan Ondřej Suchý i profily jednotlivých malířů z celého světa, kde už se občas nějaký komiksový strip vyskytl, např. Profesor Filutek polského malíře Lengrena, známý z ABC. 
Pan Jaroslav Kořán učinil první publicistický pokus o zpracování historie komiksu od starověku až po dnešek. V úvodu v č.17 můžeme ve společnosti například Snoopyho, Kačera Donalda, Pepka Námořníka, Kocoura Felix a Kluků darebáků Kida a Pida (řádících tou dobou pravidelně v Ohníčku) prvně v českém periodiku spatřit i Asterixe. Je nám slíbeno popsání historických začátků, seznámení s prvními oblíbenými postavami komiksů z počátku 20. století z celého světa. Mělo dojít i na seriál domácí, na hrdiny filmového plátna a závěr seriálu měl patřit galerii nejoblíbenějších současných (rok 1971) postav kreslených seriálů. Jak hlásaly uvedené postavičky, jedná se o dvaapadesát pokračování, jednou týdně po celý rok.

Jak se podařilo zamýšlený záměr realizovat? Úvodní část začala přes pravěké malby, starověké civilizace, středověk a končila evropskými malíři a karikaturisty - 12 pokračování. První část vrcholí ukázkou ze seriálu Vít a Véna (Max a Moritz - autor němec Wilhelm Bush). Dva kluci prořízli sedlákovi díry do pytlů s obilím, ten si jich ale všiml, polapil je a nacpal do těch pytlů. Odnesl je do mlýna, kde je s mlynářem rozemleli na malé kousky, které na podlaze pietně sestavili do obrysů obou chlapců a pak nechali sežrat kachňatům - hustý, Lobo by měl radost, co říkáte?
Pak následovali první američtí hrdinové - Yellow Kid (Žluťásek), Buster Brown a jeho buldog Tige (nemůžu si pomoct, připadá mi vohozenej jako holka, holt ta móda lepších vrstev počátku minulého století), pak je tu historie seriálu Katzenjammer Kids (již výše zmínění Kluci darebáci Kid a Pid - o nich si více  popovídáme v souvislosti s Ohníčkem), Little Jimmy, Flox Grandpa (Lišák děda), Happy Hooligan (Štísko Halama)a jeho další lidští i zvířecí přátelé, Little Nemo in Slumbarland (Malý Nemo v Hajanově) a tak pokračováním č.29 skončila druhá kapitola.
Třetí kapitolu jsme načali Itálií - Rubinův Čtvereček, Pepánek a kozel Vous, černoušek Bilbolbul a Pan Bonaventura (taktéž se vyskytující v Ohníčku) a postarší manželé Tadeáš a Veneranda.
Pak jsme přešli do Japonska - Slečna Tonda Haneko silně podléhající americkému vlivu, chlapec Doncia a mimino Jeho veličenstvo Škvrně. Následuje Švýcarsko - papoušek Globi, Španělsko - Macaco a konečně hvězda kocour Felix (ten to dotáhl kromě tohoto vnitřního pokračování i na dvě zadní stránky v č. 14 a 15 roč.6 1972 -73) a končíme náhle epizodou Nečekané přivítání, zřejmě z dílny kreslíře Oppera. V textu tohoto posledního pokračování to ale není vůbec zmíněno, spíše je tu prezentován chystaný vnitřní seriálek Lev Baltazar.
Takže plán splněn nebyl - nedošlo ani na české seriály. Jelikož je z jednotlivých pokračování znát, jak to autora bavilo a z ohlasů čtenářů vyplývalo, že se tento seriál o historii komiksů chytil, napadá nás jediné logické vysvětlení - rázný zákaz normalizátorů.
S podobně laděným seriálem Kačer Donald uvádí se lze setkat o pár let později ve Stezce, ale nějaké bližší podrobnosti o autorech či seriálu tady už většinou chybí.

Stanice G-70        - 35 až 38 / roč.5 1971 - 72
Píše: Fabiana
Kreslí: Virgilio
Počet stran: 4
Formát: A4 poslední strana
Další seriál původem ze spřátelené Kuby. Tentokráte se jedná o vesmírný příběh odehrávající se na jedné oběžnici Jupitera Ganymedu. Zde postavili pozemšťané experimentální stanici G-70, která má sloužit k dobytí Jupitera. Doktor Jirio, zasažený zářením, se zbláznil a ukradl dálkové ovládání ke všem přístrojům a robotům. Naštěstí si statečný kapitán Alonzo do jednoho robota vlezl, tudíž na povely dálkového ovládání nereagoval a zaskočeného šíleného vědce lehce polapil. Jak jsme ujištěni na posledním obrázku, lékaři nám ho brzy vyléčí a zkrátka úplně všechno je vpořádku.
Kresba na mě působí poněkud zběsilým dojmem, stejně jako celý seriál. Těžko říci, zda je nějak krácený, či součástí nějaké delší série. 

Potulný samuraj       - 39 až 50 / roč.5 1971 - 72
Píše a kreslí: Luis Lorenzo
Počet stran: 12
Formát: A4 poslední strana
Tento seriál je kresebně i scénáristicky o dost lepší a musel být ve své době jistě velice prožíván. Nejenže zpracovává pro nás velice exotický námět z dávné japonské historie - potulný samuraj se zastane chudého rolníka Nagata, kterého chtějí zavraždit členové bandy bosse a falešného hráče Hirojukiho. Samuraj se spojí s rolníkovým bratrem Kazuem a jeho přáteli. Pomůže jim všechny zločince zničit, přičemž Nagatovi mimochodem několikrát zachrání život, rodinu i čest. Časté bitky a souboje působí i dnes docela dobře. Pokud je zkrácený je to uděláno celkem citlivě.

Naoh - pravěký lovec       - 51 až 52 / roč.5 1971 - 72; 1 až 9 / roč.6 1972 - 73;
Námět: J. H. Rosny
Píše a kreslí: R. A. Cruz 
Počet stran: 11
Formát: A4 poslední strana
Světově proslulý román Boj o oheň (1909, česky 1921) položil základ všem příběhům z pravěku. V roce 1951 byl převeden do komiksové podoby francouzským komiksovým klasikem Pellosem (vlastním jménem René Pellarin) a v roce 1983 ho zfilmoval režisér Jean-Jacques Annaud. O filmu psali nejdřív v Ábíčku v souvislosti s pravěkými kanibaly a o pár let později se dostal i do našich kin. Nalákal jsem na něj tehdy společnost svých přátel a i pomalu po pětadvaceti letech to mám občas na talíři - ve filmu se totiž nemluvilo, což má společnost, zmlsaná našimi ukecanými Štorchovými pralidmi, nezkousla...
Hlavní hrdinové jsou Naoh, syn leoparda a jeho kámoši Nam, syn topolu a Gau, syn antilopy, ke kterým přibyde Gamla,dcera jezera  šikovnější ve všech směrech - jak bylo vidět ve filmu, naučila je i nové techniky soulože...
Ale tohle je kubánský komiks určený mladým čtenářům a řeší se tu zcela jiné věci. S komiksovou podobou hlavních hrdinů jsme se mohli setkat již v upoutávce na tento seriál v č. 50 / roč.5 1971-72. Dohledal jsem, že Naoh pravěký lovec má mít v originále čtrnáct pokračování. Zpracovává poslední epizodu románu, kdy se Naoh vydává pro léčivé červené plody do země velkých opic, aby zachránil zraněnou Gamlu.
Velice pěkně nakreslený i celkově výborně pojatý příběh kazí Sedmičkové zkrácení o tři díly, zrak dětského čtenáře byl ošizen o začátek boje s dvěma velkými opicemi, kdy Naoh a Nam jednu hbitě vyřídili - v dalším pokračování z ní koukají už jen mrtvé pokrčené nožičky...
K dalšímu krácení došlo patrně i v závěru - na předposledním zveřejněném obrázku, kdy má dle textu Naoh vyrazit s uzdravenou Gamlou na lov, je jeho společníkem evidentně kámoš Gau...
I přes toto zmrzačení je tento seriál jednoznačně ten nejlepší z celé ,,kubánské série". Prosím pokud někdo ze čtenářů či čtenářek vlastní či ví kde a jak získat skeny originální verze, prosím ať mě kontaktuje, budu mu velmi zavázán. Určitě bychom s kolegou Renokem časem připravili pro Kocogel nové vydání...

Leonovy příhody I. série       - 10 až 13 / roč.6 1972 - 73
Píše a kreslí: R.Mas
Počet stran: 4
Formát: A4 poslední strana
První působení Léa, Leona či Leonka v Sedmičce. Malý mluvící leopard (?) je další výraznou figurkou výtvarníka R.Mase, známého u nás coby autor Pifíka. Žije a velmi často utíká ze Zoo, kde věčně válčí s chudákem Ředitelem zvaným Šéf. Zpravidla vítězí za občasné pomoci svých zvířecích kolegů nebo nerudného inspektora.
Tato první série dodržuje rozvržení originálu z Pifa - umístění čtyř řad obrázků na stránce přibližně formátu A4. Druhá série takové štěstí neměla, ale to si včas řekneme....
V následujících dvou číslech jeho místo na zadní straně zaujal Kocour Felix, ale o tom jsem již mluvil a zmiňuji to teď jen pro úplnost.

Elpidio Valdés       - 16 až 28 / roč.6 1972 - 73
Píše a kreslí: Juan Padrón
Počet stran: 13
Formát: A4 poslední strana
Další kubánský seriál tentokráte z roku 1970. Pro plukovníka Elpídio Valdése jsem měl slabost už kdysi a i po letech ho hodnotím jako výbornou parodii. Statečný kubánský revolucionář přichází roku 1894 do hostince U borové šišky a hodlá zde nakoupit pušky pro chystanou revoluci. Netuší, že seňor Lopez a obchodník Watermelon ho chtějí o peníze i pušky připravit. Jenže Elpídio se tak lehce nedá, je to tvrdý bojovník, zázračný střelec a když mu v noci hodí postele chřestýše, udělá na něj tak příšerný ksichtík, že chudák had bleskurychle zdrhá a řve:"Mami!" Navíc během své cesty potká získá krom početných nepřátel z řad banditů nebo zkorumpovaných vojáků i věrného přítele Černého havrana z kmene Apačů. Nakonec vše dobře dopadne, zrádci jsou potrestáni a na posledním obrázku vidíme čerstvě vyloděné a dojatě slzící revolucionáře vztyčující vlajku na půdě Kuby...

Lev Baltazar        - 18 až 24 / roč.6 1972 - 73
Píše: Tibor Cs. Horváth
Kreslí: G.Sándór
Počet pokračování: 7
Formát: vnitřní seriál
První ze seriálů známého maďarského scénáristy, který kromě seriálů pro menší děti, vytvořil i mnoho komiksových adaptací dobrodružných a sci-fi románů, svého času se jeho libreta nacházely v 50% celé maďarské produkce. Spolupracoval přitom s různými kreslíři. S jeho jménem se teď budeme setkávat dost často...
Jeden africký lev se nudí a tak se rozhodne vystrašit Jendu a Péťu námořníky z lodě Dunaj. Skočí po nich, ale rozplácne se o zeď. Omráčené zvíře se námořníci rozhodnou odvézt a lva, kterému dají jméno Baltazar ukryjí v bedně. Po přistání doma jdou nabídnout lva do zoo. Jenže bedny z lodi zatím naloží auto ze štěrkovny, kde pracuje jistý přičinlivý skladník pan Viktor, který si velice často nechá nějaké složit u sebe doma. Když v jedné z nich objeví lva, začíná jeho noční můra. Baltazar mu nejdříve zlikviduje valnou část zásob a flašku koňaku, půl metráku hovězího zbaští na posezení a pak pana Viktora pronásleduje až na maškarní ples. Uleví se mu až když ho policie konečně zatkne. Oba skončí za mřížemi - lev v zoo a pan Viktor v kriminále.
I dnes celkem čtivý a kresebně povedený příběh....

Astronauti        - 25 až 36 / roč.6 1972 - 73
Námět: Stanislav Lem
Píše: Tibor Cs. Horváth
Kreslí: Imrich Sebök
Počet pokračování: 12
Formát: vnitřní seriál
Toto je vážně pojatá adaptace známého sci-fi románu polského klasika Stanislava Lema. V místě dopadu tunguzského meteoritu byly nalezeny záhadné trosky a určen jejich původ Venuše. Pozemská expedice napínavě zkoumá trosky po velice vyspělé civilizaci na povrchu planety, aby se až v posledním pokračování během závěrečné porady čtenáři dozvěděli šokující fakta. Venušané připravovali invazi na Zemi, nicméně sami se zničili v sebevražedné atomové válce...
Seriálek tvořily dva pásy na dvou protilehlých stranách, vždy záhlaví s rekapitulací děje a sedm obrázků.

Poklad zlaté flotily       - 29 až 45 / roč.6 1972 - 73
Námět: podle románu Deszö Orbána
Píše: Tibor Cs. Horváth
Kreslí: Ernö Zórád
Počet stran: 17
Formát: A4 poslední strana
Kresebně i scénáristicky velice dobrý a zajímavý příběh. V roce 1925 se v Neapoli schází skupina finančníků, aby si vyslechla zprávu o stavu akciové společnosti pro podmořský výzkum, tj. především hledání a vyzvedávání pokladů z potopených lodí. Přičemž využívají převratného vynálezu doktora Bendeho - sóliové lampy. Ta sice funguje bezchybně, ale bezprostředně po objevení, jim každý zatím nalezený vrak někdo vykrade před nosem. Zrádný japonský finančník nalezen mrtev, jeho sluha je ve skutečnosti další geniální vynálezce tajemné automatické ponorky, boj japonské a britské tajné služby a závěrem tragická přestřelka v jeskyni, která svorně pochová všechny zúčastněné - dobré i zlé...
Paráda, bohužel příběh je zle zmrzačený úplným vynecháním jednoho pokračování mezi díly pět a šest dle sedmičkového číslování. Osm důležitých obrázků líčící vynoření Mr. Jomse a Dr.Bendeho z moře a začátek pátrání v citadele. Obracím se opět s prosbou především na slovenské kolegy, prosím netušíte někdo, kde by se daly získat skeny originálu?

Ferdásek        - 37 až 51 / roč.6 1972 - 73
Námět: povídka Istvána Fekete
Píše: Tibor Cs. Horváth
Kreslí: Attila Dargay
Počet pokračování: 15
Formát: vnitřní seriál
Legendární příběh o liškách. Malý osiřelý lišák Ferdásek se dostává do péče strýčka Karaka a pod jeho vedením se z něj stává zdatný lovec. V závěru seriálu si pořizuje větší doupě, manželku Celu a do budoucna určitě dojde i na nějaká liščata. Holt věčný koloběh přírody...
Myslím, že coby seriál určený menším dětem, obstojí Ferdásek směle i dnes. Nevylučuji, že jsem ho kdysi viděl i jako kreslený film.

Dobrodružství Huckleberryho Finna       - 46 až 52 / roč.6 1972 - 73; 1 až 9 / roč.7 1973 - 74;
Námět: Mark Twain
Píše a kreslí: H. Maza
Počet stran: 16
Formát: A4 poslední strana
Tom Sawyer a Huck Finn, hrdinové čtyř knih slavného spisovatele. Kromě obou ,,Dobrodružství" (které jsou klasika a určitě si je zase někdy v létě vylovím z knihovny a shltám) jsou to ještě novely Tom Sawyer detektivem a  Tom Sawyer na cestách.
Dobrodružství Huckleberryho Finna je román velmi dlouhý a rozsáhlý, s kterým všelijací filmoví, televizní či komiksoví scénáristé zápolí celkem často a rádi, ale výsledek bývá mnohdy dosti rozpačitý...
To je i případ této verze opět ze spřátelené Kuby, která upoutá dobrou celkem dobrou kresbou, ale to je tak všechno...
Z děje románu úplně vypustila Huckovo zbohatnutí (viz. závěr Dobrodružství Toma Sawyera), takže je chudý, což by koneckonců nevadilo, ale z dějem nabitého románu zpracovává vpodstatě jen peripetie s dvěma podvodníčky ,,Králem" a ,,Vévodou" a místo závěrečného legendárního ,,osvobozování" vězně v režii Toma Sawyera tu máme angažovaný alternativní konec...

Alí Baba        - 52 / roč.6 1972 - 73; 1 až 9 / roč.7 1973 - 74
Námět:
Píše a kreslí: Domingo Garcia
Počet pokračování: 10
Formát: vnitřní seriál
Tohle zpracování klasické Šehrezádiny pohádky osloví výbornou kresbou...Se scénářem to dopadlo hůř - ten vyznívá jako těžká agitace... Šermíř a dřevorubec Alí Baba nakonec celý loupežnický poklad spravedlivě rozdělí mezi všechny lidi ve městě  a  cituji: ,,Tak se Alí Baba zbavil tíživého bohatství a šťastně žil i se svým oslíkem."
No jo,  to mu věřím, že si často mizel z baráku i s oslem, když měl doma pěkný nadělení, počítejte se mnou: Vlastní manželka chudá, hodná prodavačka fíků, pak švagrová, co zůstala po jeho lakotném bráchovi Kásimovi, žena malicherná, lakotná a vzhledově taky nic moc, která má s sebou jako bonus svoji matku. Nakonec si za první znárodněný prachy pořídil ještě fešnou služebnici Handžaru, která bez mrknutí oka utopí horkou vodou (!) ve džbánech všechny řadové loupežníky. Čímž je skóre mrtvol 39:1 jasně v její prospěch...
To se mu ani nedivím, že furt zdrhal do lesa, když na něj doma ženský hrály přesilovku čtyři na jednoho...
Teď ale zase vážně. Tento seriál je bohužel opět zmrzačený úplným vypuštěním jednoho pokračování, které mělo být mezi díly dvě a tři dle sedmičkového číslování.

Vzduchoplavci       - 10 až 25 / roč.7 1973 - 74;
Píše: Radek Kubínek
Kreslí: André ,,Androvka"Černoušek
Počet stran: 16
Formát: A4 poslední strana
Opět jedna parodie, tentokrát domácí. Jedná se o příběh odvážné posádky balónu z Všeobecné jubilejní výstavy roku 1891. Tentokrát se nejedná o domácí balón - nešťastnou Kysibelku (jejíž osud je zmíněn jednak hned v první epizodě seriálu ABC La aviadora a také ho zpracoval jako jeden ze svých seriálů Kája Saudek), nýbrž o balón francouzský aviatika Luise Godarda. Ten přibere do koše tři tuzemské odvážlivce - žurnalistu Fr. O. Vaňka, rytmistra René Radimského  a velkouzenáře Čestmíra Zadáka.
Poté co pan velkouzenář zhubne kýžených deset kilo, aby mohl letět, balón v pokračování 7 konečně startuje. Bohužel nastává bouřka doprovázená silným větrem. Naštěstí potom co kotva balónu rozmlátí v Praze co se dá, konečně přistanou a vše končí závěrečnou hostinou...
Na svou dobu to bylo jistě šokující dílko, ale dnes vtípky kreslíře i scénáristy vyloudí pouze shovívavý úsměv... 

Podstrážník Sam a Rolfík        - 10 až 15 / roč.7 1973 - 74
Námět: Eric Knight
Píše: Tibor Cs. Horváth
Kreslí: Attila Dargay
Počet pokračování: 12
Formát: vnitřní seriál
Tentokrát se jedná o příběh z válečné Anglie. Podstrážník Sam je na své obchůzce obtěžován obrovským hafanem Rolfíkem, který utekl paní Gatingové. Když ale odhalí ve fotbalové klubovně nacistické špióny a vypadá to s ním bledě, vpád hravého Rolfíka mu zachrání život. Špióni jsou zajati, Sam vyznamenán a odměněn novým rajónem okolo hospody U orla a zkrátka nepřijde ani chronický psí útěkář Rolfík.
Dnes tento seriál svoji dosti naivní zápletkou k opakovanému čtení moc neláká...

Únos Hadího oka        - 10 až 15 / roč.7 1973 - 74
Námět: O. Henry
Píše: Tibor Cs. Horváth
Kreslí: Pál Karcmáros
Počet pokračování: 4
Formát: vnitřní seriál
Tentokrát maďarská komiksová adaptace známé povídky o únosu desetiletého Jima Dorseta. Oproti verzi Jana Štěpánka z ABC odhodlá se jeden z únosců k tomuto zločinu, aby získal kapitál k ženitbě. Oba únosci zaplatí nakonec otci (zde oblečen jako velkoměstský hejsek v dokonalém obleku, klobouku a doutníkem mezi zuby) ne 250, ale jen 100 dolarů, a prchají na koních, čímž je závěrečná pointa povídky dokonale zabita. Výsledný dojem je dosti nevalný.
Pro Sedmičku byl seriál zřejmě krácen a pokračování dvě má jiný (nejspíše původní) formát než obvyklé dva vnitřní proužky.

Záhadný PALBER        - 20 až 25 / roč.7 1973 - 74
Námět: neuvedeno
Píše: Tibor Cs. Horváth
Kreslí: Attila Dargay
Počet pokračování: 6
Formát: vnitřní seriál
Tento seriálek patří k mým oblíbeným. Výborná nadčasová záležitost, kterou plně ocení jen ten, kdo každoročně v práci zažívá akci jménem inventura...
Kosmický koráb Saturn čeká zaparkován na evidentně měsíčním kosmodromu a čeká na příkazy k dalšímu letu. Kapitán a pes Baryk odpočívají, zatímco posádka bezstarostně paří...Najednou radista Burman přináší hrůznou zprávu, přiletí kontraadmirál Vane W. Cassidy - což znamená jediné - inventuru. Takže generální úklid a kontrola veškerého inventáře. Zádrhel nastává v palubní kuchyni kuchař Blanchard tvrdí, že o položce V 1098 PALBER v životě neslyšel. A nejen on ani nikdo jiný. V inventuře ovšem nesmí chybět ani šroubek. Kapitán tedy zadává technikům jasný rozkaz: ,,Zítra tady chci vidět prvotřídního PALBERA!" Jejich chabé námitky, jak můžou postavit něco, o čem neví, co to je a jak to vůbec vypadá, rázně zamítá....
Inventura proběhne výborně, kontraadmirál je se vším spokojen, i PALBER se mu líbí. Za pár dní ale následuje další příkaz, tentokrát ke generální opravě, kterou dělají specialisté a ti by podvod s PALBEREM hned odhalili. Kapitán tedy odešle zprávu, že se PALBER vlivem gravitačního stresu rozsypal a součástky z něj, byly použity na jiné účely. Dva dny je klid a pak přichází rozkaz - okamžité zastavení veškerých kosmických letů a přistání na nejbližších kosmodromech. Další radiogram konečně vše rozřeší - není to PALBER, ale PAL.BER. - zkratka palubního bernardýna. A teď jak se proboha může pes rozsypat vlivem gravitačního stresu?!

Jen počkej, zajíci!       - 26 až 38 / roč.7 1973 - 74
Námět: sovětské kreslené filmy ze seriálu ,,Nu pogodi!"
Píše a kreslí: neuvedeno
Počet stran: 13
Formát: A4 poslední strana
Na komiksové adaptaci dvou příběhů  z populární série sovětských kreslených filmů je zajímavé, že se jedná zřejmě o čistě domácí aktivitu, takže žádný výtvarník Rusakov a režie Kotěnočkin. Dle kresby bych hádal na Václava Rytinu, který právě v té době pro sedmičku páchal Ríšu.Vlka pojmenoval Barnabáš a nejdříve zpracoval díl 3 ,,Na silnici" a pak teprve jedničku ,,Na pláži".

Pro pořádek dodávám, že po cca šesti letech seriál Jen počkej zajíci vystřídal v Květech Martina a kocoura Kolumba a řekněme si to hned byla to hodně chabá náplast. Vycházel od č. 43/1980 do č.16/1981 Počet stran: 26 Autoři: Scénář Vjačeslav Kotěnočkin; kresba Sergej Rusakov v překladu Zdeňka Čecha.

Ríša & spol.       - 26 až 52 / roč.7 1973 - 74
Píše: Josef Týč
Kreslí: Václav Rytina
Počet pokračování: 27
Formát: vnitřní seriál
Různé smolné příhody kluka Ríši jak při pohybu v ulicích, tak i v běžném oddílovém životě a na táboře. Šest, maximálně sedm obrázků vystačilo na jen opravdu jednoduché pointy. V následujícím ročníku bude Ríša a spol. řešit Záhadu staré cihelny, tak se těšte.

Tajemství pyramidy        - 39 až 48 / roč.7 1973 - 74
Námět: podle románu Gleba Golubkova
Píše: Tibor Cs. Horváth
Kreslí: Imrich Sebök
Počet pokračování: 10
Formát: A4 poslední strana
Příběh nezdolných sovětských archeologů hledající v Egyptě hrobku faraóna Hirena, který ke stavbě své hrobky používal radioaktivní materiál. V originále byl pravděpodobně o dost delší, na což ukazuje poměrně malý počet pokračování i celkem zběsilé tempo. Dnes ani nenadchne, ani neurazí...

Nicméně začíná se blýskat na lepší časy. Už v č.47 tohoto ročníku se objevují upoutávky na prvního Rahana, nastává nám definitivně komiksový zlatý věk Sedmičky, tzv. ,,Francouzská éra", ale o té si budeme povídat více příště.
Druhý díl mého přehledu Kreslené seriály Sedmičky pionýrů II. očekávejte doufejme v květnu...

Závěrem bych chtěl ještě jednou poděkovat svým vzácným Kocogelským kolegům Shimakovi a Renokovi za neocenitelnou pomoc a zpřístupnění svých bohatých archivů. Díky, přátelé!
     

JarKH

Gmork

No takhle vyčerpávající ponor do hlubin minulosti se hned tak nevidí.
Díky ti Velký kronikáři české komiksové scény :-// :-// :-// :-//
"Když už je člověk jednou vlkodlak,
tak má koukat aby byl.
A když kouká, aby byl a je,
tak má být to, co je a nedělat
ze sebe elfa nebo trpaslíka,
jak tomu v mnoha případech je."

rronaldr


PetBad

Uuups... nestačím pomalu sledovat, jak se KoCoGeL dere rychle :) vzhůru v kvalitě komunity a zdrojů :)
Hotové překlady: Pelissa, Stvůry tam u nás doma, Thorgal 1-14 (nevydané), Dan Dare, Myší stráž, Golden City
Rezervace: Nävis a Meteora, Bad Planet, Scalped, Myši II
Korektury :Florie, The Good Bad and Ugly, Asceltis, Korrigans, Světla Amalu
Právě dokončeno: Scalped 2, Meteora 8
Pracuju na:  Bad Planet 3



keykey

Užasná práce, nemám co bych řekl. Díky.

PS. nenašel by se někdo kdo ty časopisy má a udělal by něco podobného jako tu je se Čtyřlístkem. Tedy kompletně sescanoval?
Díky

Blokic

Mimochodem, kromě komiksů mne Sedmička přivedla ke sci-fi, vycházely tam romány a povídky na pokračování, pochopitelně většinou ze Sovětského svazu, což ale v tomhle žánru leckdy není na škodu. Takže tady jsem objevil Kira Bulyčova a definitivně pochopil, že tohle mne baví (Alenka v Ohníčku to předtím jen naznačila  :). Na jeho Průsmyk a Druhou cestu k průsmyku se nedá zapomenout. V knižním podání Slyšel jsem Zemi a Země je příliš daleko, kdyby to náhodou někoho zajímalo...

simahk

To je přímo odkaz nastupující generaci, prostě úžasné!  :-//
A pro naše věrné čtenáře a čtenářky jedna jistě potěšující zpráva:
V dohledné době si některé z výše zmiňovaných seriálů budou moci přečíst.
Pracuji na finalizaci skenů ve vysokém rozlišení naskenovaných naším "komiksovým kronikářem" JarKH !
Rozhodně se nechte překvapit!  :--
Čím více hovnem mažeš, tím více smrdí....

keykey


Kocour


Rychlá odpověď

Upozornění: do tohoto tématu bylo naposledy přispěno před 90 dny.
Zvažte prosím založení nového tématu.

Jméno:
E-mail:
Ověření:
Please leave this box empty:
Zadejte znaky zobrazené na obrázku
Poslechnout obrázek / Požádat o jiný obrázek

Zadejte znaky zobrazené na obrázku:


Zkratky: stiskněte shift+alt+s pro odeslání nebo shift+alt+p pro prohlédnutí


+-Komiksový kalendář

Powered by EzPortal