100+1 scifi povídek "Zlatého věku"

Založil nob321ody, 28 Červen, 2020, 15:18:11

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

nob321ody

Jméno amerického spisovatele Rosse Rocklynna (jedná se o pseudonym, jeho skutečné jméno bylo Ross Louis Rocklin a žil v letech 1913-1988) pravděpodobně českému čtenáři již vůbec nic neřekne - mimo jiné i proto, že z jeho povídkové tvorby (romány nikdy nepsal) tomuto autorovi v češtině vyšly pouze dvě povídky. Jedna je z roku 1950, a druhá, která je pro naše téma zajímavá, pochází z roku 1938.
V červnovém čísle Astoundingu v roce 1936 vychází Rocklynnovi povídka At the Center of Gravity, v níž poprvé přivádí na scénu dosti svéráznou dvojici hrdinů prožívajících dobrodružství ve vesmíru: jde o zločince (ovšem gentlemanského) Edwarda Deverela, a poručíka Meziplanetárních policejních jednotek Johna Colbieho, který Deverela pronásleduje. A právě při tomto pronásledování se oba společně dostávají do různých šlamastyk, z nichž se mohou dostat pouze tak, že rezignují na své předem dané role kočky a myši, a začnou spolupracovat.
Prvé takové dobrodružství prožívají na asteroidu Vulkán poblíže Slunce, druhé pak na Jupiteru v povídce z roku 1937 Jupiter Trap.

V pořadí třetí a poslední povídka tohoto cyklu "Dva muži a zrcadlo" z roku 1938 je dostupná i českému čtenáři. Odehrává se na bludné planetě nazvané Kyklop, která náhodně zavítá do Sluneční soustavy a v gravitačním polic Slunce se zachytí kdesi za Jupiterem. A právě na této planetě se Deverel ukryje před Colbiem. Na planetě je ovšem zvláštní umělý výtvor - obrovské konkávní (= ve tvaru misky) zrcadlo o průměru 1. 000 mil a s hloubkou 300 mil, jehož povrch je velmi hladký. Samozřejmě oba hrdinové tento výtvor zkoumají, nešťastnou náhodou přepadnou přes jeho hranu, a tím započne jejich šílený skluz na druhou stranu zrcadla. Tření je sice minimální, nicméně přesto nějaké je, a to je zbrzdí na opačné straně zrcadla natolik, že jeho hrany nedosáhnou, a začnou klouzat zpět.

Vypadá to, že pro oba hrdiny není z miskového zrcadla úniku a je jim souzeno v něm nekonečně dlouho klouzat sem a tam. Každá zapeklitá situace však má řešení ..........
Povídka je naprosto vzorová....
Vyšla v Ikarie č. 11/1994
,,Ale nad zamerikanizovanými obrázky ze života supermanského loupežníka Lipse Tulliana můžeme jen povzdechnout: Škoda papíru (...)" pravila redaktorka Českého rozhlasu J. Jeriová, když brojila proti
Saudkově práci.

nob321ody

..pokračujeme ve Zlatém věku scifi raritkou....
Robert H. Wilson napsal za svůj krátký život pouze dvě science fiction povídky. Sebevražda, kterou spáchal někdy mezi osmnáctým až dvacátým rokem svého věku - tento údaj vychází ze vzpomínek Forresta J. Ackermana, protože není známo, kdy se Wilson narodil - mu zabránila se stát zřejmě jedním z nejvěhlasnějších autorů science fiction. Alespoň na to lze soudit z jeho v češtině vyšlé povídky "Cesta k Rigelu", v níž přes veškerou naivitu mládí je autor pevně zakotven v zákonitostech Einsteinovy teorie relativity. Nemýlím-li se, je tato povídka jediným v češtině vyšlým dílkem ze sledovaného období, která má vědecký základ.

Vyšlo v Ikarie č. 5/1991; jako "U vzdáleného Rigelu", v antologii Úžasné příběhy, AFSF 1992

...další jednohubka
Horace L. Gold (1914-1996) počal publikovat v roce 1934 a od roku 1950 proslul jako šéfredaktor prestižního magazínu Galaxy. Z jeho rané tvorby má český čtenář k dispozici pouze jedinou povídku, a to ,,Potíže s vodou". Je zde na místě ještě dodat, že když v roce 1992 členové SFWA vybírali nejlepší fantasy povídky všech dob (lépe řečeno nejlepší fantasy povídky publikované v rozmezí let 1939-1990), byla toto Goldovo dílko mezi ně zařazeno.

..další jednohubka
Manželka A. E. van Vogta E. Mayne Hullová (1905-1975) debutovala v roce 1942 povídkou napsanou ve spolupráci se svým manželem (ta bohužel v češtině nevyšla), český čtenář má však k dispozici její v pořadí pátou publikovanou povídku ,,Šesté přání", která ovšem není science fiction, ale fantaskním hororovým příběhem o odsouzenci, kterému se v cele smrti podaří vyvolat ducha, který je připraven mu splnit šest přání. Nerozmyslí-li si ovšem zločinec naprosto přesnou formulaci svých přání a plní-li je onen duch naprosto přesně do puntíku tak, jak byla formulována, nemusí ani šest vyslovených přání být zárukou toho, že odsouzenec unikne oprátce.

Vyšla v antologii Hlas krve, Najáda 1996

...ještě bych se zmínil o jedné jednohubce....je to krátký román, ale dlouhá povídka ....
Řeč je o románu-povídce Raye Cummingse (1887-1957).
A tohle doporučuji k přečtení - Piráti na Měsíci.
Je to jeho jediné česky publikované dílo. Je to klasická space opera s předvídatelnými pravidly hry a vyústěním. Vše se točí kolem objevu radia na Měsíci, o které má zájem nejen Země, ale i lidmi osídlený Marťanský svaz či Svobodný venušský stát.

Vyšlo v Ikarie č. 7/1991
,,Ale nad zamerikanizovanými obrázky ze života supermanského loupežníka Lipse Tulliana můžeme jen povzdechnout: Škoda papíru (...)" pravila redaktorka Českého rozhlasu J. Jeriová, když brojila proti
Saudkově práci.

nob321ody

Další velikán Theodore Sturgeon (1918-1985)
Kdo četl jeho skvělý román Snící drahokamy, ví o čem je tento velikán....
Sturgeon začal publikovat v roce 1937, a díky nakladatelství Epocha, které v roce 2004 vydalo povídkovou sbírku Bůh v zahradě a jiné vize, má český čtenář alespoň jakoutakous představu o raných Sturgeonových povídkách napsaných v letech 1939-1944.
Něžnost, citlivost, empatie - to jsou základní atributy tvorby velikána americké science fiction minulého století ...když je začneme porovnávat s tvorbou i věhlasnějších autorů publikujících ve stejné době. Zvláště ve srovnání s Asimovem nebo van Vogtem působí Sturgeonovy povídky jako pohlazení po duši..... ať již jsou fantasy (,,Bůh v zahradě"), science fiction (,,Včera bylo pondělí"), nebo duchařské příběhy (,,Strašidelný dům" nebo ,,Žárlivý duch", resp. ,,Poslední šance")
Vezměme si jeho nejznámější raný horor ,,Ono". Autor v něm popisuje zrození zvláštní entity, která začne zabíjet lidi. Nezabíjí je však proto, že by byla zlá, ale proto, že je bezradná a nevědoucí - a svým způsobem nešťastná.

....povídky spadající do námi sledovaného období počátků Zlatého věku.
První z nich je ,,Mikroskopický bůh", resp. ,,Bůh mikrokosmu" z roku 1941. Autor v ní popisuje příběh geniálního vynálezce, který stvoří novou rasu malých lidiček Samozřejmě tento vynález láká zbohatlíky kolem, a tak se na hlavním hrdinovi začne nezakrytě přiživovat jeho bankéř. Situace nakonec dospěje tak daleko, že onen bankéř se rozhodne vynálezce i s jím stvořenými mikrolidičkami zlikvidovat.

A nesmíme zapomenout ani na další mimořádnou Sturgeonovu povídku ,,Killdozer!", resp. ,,Vraždící buldozer" z roku 1944. Tato pro svoji akčnost velmi zásadně vybočuje z rámce autorových jinak poklidných a citlivých příběhů. Tento v pravém slova smyslu sci-fi horor popisuje, jak zlá duchovní entita pocházející z dávných dob (ještě před Potopou), která náhodně přežila na osamělém ostrově v Tichomoří, ovládne buldozer a začne jím zabíjet vše živé.

pov. sbírka Bůh v zahradě a jiní vize, Epocha 2004

,,Mikroskopický bůh" - ant. Síň slávy: nejlepší SF povídky 1929-1946, Baronet 2003; jako ,,Bůh mikrokosmu" in pov. sbírka Bůh v zahradě a jiné vize, Epocha 2004

,,Killdozer!" - ant. Na vrcholu zlatého věku, Mustang 1996; jako ,,Vraždící buldozer", in Ikarie č. 11 a 12/1996
,,Ale nad zamerikanizovanými obrázky ze života supermanského loupežníka Lipse Tulliana můžeme jen povzdechnout: Škoda papíru (...)" pravila redaktorka Českého rozhlasu J. Jeriová, když brojila proti
Saudkově práci.

nob321ody

Další dva velikáni Zlatého věku scifi
Je to především Lester del Rey (1915-1993), jehož celé jméno zní Ramon Felipe San Juan Mario Silvio Enrico Smith Heartcourt-Brace Sierra y Alvarez-del Rey y de Los Verdes. Svoji první povídku (která bohužel v češtině není k dispozici) publikoval v v dubnu 1938.
Máme však to štěstí, že z jeho rané tvorby jsou v češtině k dispozici tři povídky, Del Reyovou v pořadí druhou publikovanou povídkou je ,,Helena O'Loyová", která byla publikována v Astoundingu v prosinci 1938. V době, kdy Asimov, Heinlein i van Vogt ještě nevydali ani řádku, vychází del Reyovi nebývale vyzrálé dílko, které bychom spíše hledali v bibliografii zralého Asimova než začínajícího eléva. Del Rey se touto povídkou pustil na velice tenkou půdu - jaký bude rozdíl mezi člověkem a robotem, pokud se podaří robota obdařit city?
V pořadí třetí del Reyovou publikovanou povídkou je myšlenkově i literárně vyspělé melancholické dílko ,,Poslední den". Autor v něm popisuje příběh neandrtálce Hwoogha - posledního svého druhu, který živoří a dožívá své dny nedaleko tlupy Mluvičů (= kromaňonců).
V roce 1994 vyšla v české mutaci magazínu F&SF povídka Alice Sheldonové (známé pod pseudonymem James Tiptree, Jr.) zpracovávající obdobné téma ,,Jakou barvu měly oči neandertálců" ......
A konečně třetí del Reyovou v češtině vyšlou prací z období jeho literárních začátků je rozsáhlá novela ,,Nervy" z roku 1942 popisující havárii v atomové elektrárně.

Lester del Rey: ,,Helena O'Loyová" - antologie Roboti a androidi, Svoboda 1988 a antologie Síň slávy: nejlepší SF povídky 1929-1946, Baronet 2003

Lester del Rey: ,,Poslední den" - antologie Těžká planeta, Triton 2002

Lester del Rey: ,,Nervy" - antologie Síň slávy 2A (nejlepší SF novely), Baronet 2006
,,Ale nad zamerikanizovanými obrázky ze života supermanského loupežníka Lipse Tulliana můžeme jen povzdechnout: Škoda papíru (...)" pravila redaktorka Českého rozhlasu J. Jeriová, když brojila proti
Saudkově práci.

nob321ody

..tím druhým je je Lyon Sprague de Camp (1907-2000), který má na svém kontě víc než stovku knih, vynikl v několika literárních žánrech: biografie, historie, SF a popularizace védy. Ale mistrem je v oboru zvlášť vzácném: humoristické fantasy.
Hodně se proslavil psaním Conanovek.
......začal publikovat v roce 1937. Z jeho rané literární tvorby má český čtenář k dispozici dvě povídky. Jednak to je science fiction ,,Živá fosílie". Toto dílko z roku 1939 nevyznačující se nijak velkými literárními kvalitami bylo možná novátorské v dobách svého vzniku.....
Druhou de Campovou ranou povídkou je ,,Vše podle pravidel" rovněž z roku 1939, což je humorná fantasy, je zde na místě ještě dodat, že když v roce 1992 členové SFWA vybírali nejlepší fantasy povídky všech dob (lépe řečeno nejlepší fantasy povídky publikované v rozmezí let 1939-1990), byla toto de Campovo dílko mezi ně zařazeno.

L. S. de Camp: ,,Živá fosílie" - antologie Velmistři SF, Baronet a Knižní klub 2001

L. S. de Camp: ,,Vše podle pravidel" - antologie Síň slávy mistrů fantasy I. , Baronet 2004
,,Ale nad zamerikanizovanými obrázky ze života supermanského loupežníka Lipse Tulliana můžeme jen povzdechnout: Škoda papíru (...)" pravila redaktorka Českého rozhlasu J. Jeriová, když brojila proti
Saudkově práci.

nob321ody

...poslední tři velikáni - první
Isaac Asimov (1920-1992)
V letech 1939-1942 Asimov publikoval celou řadu povídek, z nichž téměř všechny jsou dostupné českému čtenáři .....
Pokud se chce fanoušek sci-fi seznámit s těmito ranými Asimovovými pracemi, pak doporučuji si přečíst dvě povídkové sbírky vyšlé v nakladatelství Triton: Neznámý Asimov I. + II. , a Robohistorie I. + II. .
Zejména prvně zmíněná povídková sbírka by neměla uniknout pozornosti. V originále vyšla v roce 1972 a Asimov do ní shrnul ty své povídky, které až do roku 1972 nevyšly knižně.
..... stručně několik poznámek k některým povídkám publikovaným v letech 1939-1942:
"Ztroskotání u Vesty" je vůbec Asimovovou první publikovanou povídkou a celý život k ní měl z toho důvodu velmi osobní vztah. Možná i právě proto přesně po dvaceti letech a v témže magazínu vydává její volné pokračování ,,Výročí" (3);
,,Směry" jsou vůbec první povídkou, kterou Asimovovi vydal Campbell v Astoundingu;
,,Míšenec" je prvním Asimovovým pokusem o jakýs takýs povídkový cyklus (byť pouze dvojdílný) - zhruba o deset měsíců později totiž vydává povídku ,,Míšenci na Venuši". Zbývá ještě dodat, že oněmi míšenci jsou tzv."půlky" = míšenci člověka a Marťana - proto se ostatně není co divit, že Campbell o tyto povídky neměl s ohledem na své požadavky na vědeckou akurátnost zájem, neboť jen těžko si lze představit, že by se lidé mohli křížit s Marťany. Obě povídky byly vydány v Astonishingu, kde působil jako šéfredaktor F. Pohl;
,,Robbie" je první povídkou Asimovem později zařazenou do pov. cyklu Já, robot (4). Její vztah k dalším povídkám tohoto povídkového cyklu je však více než volný; Campbell ji tehdy odmítl a Asimov ji udal u svého přítele F. Pohla, který působil vedle Astonishingu rovněž jako šéfredaktor magazínu Super Science Stories;
do povídkového cyklu Já, robot (4) patří i povídka ,,Rozum", resp. "Dedukce", v níž se poprvé setkáváme s kosmonauty Gregory Powellem a Mikem Donovanem. Asimov obdivoval Campbellovy povídky s chlápky Pentonem a Blakem (viz čtvrtý díl tohoto cyklu), a chtěl v rámci své tvorby vytvořit obdobné hrdiny - o to se právě postavami Powella a Donovana pokusil, a nutno dodat, že úspěšně;
v povídce ,,Lhář!" rovněž patřící do povídkového cyklu Já, robot (4) se poprvé objevuje postava robopsycholožky dr. Calvinové;
,,Soumrak" je údajně Asimovovou nejlepší povídkou - když v roce 1967 členové SFWA vybírali nejlepší krátké SF povídky vyšlé před rokem 1965 (tedy před rokem, za který byla poprvé udělována cena Nebula), umístil se ,,Soumrak" na prvém místě. Planeta Lagaš je ozařována šesti slunci, jednou za 2049 let se však stane, že jediným měsícem planety dojde k zatmění všech těchto šesti sluncí. Jednou za 2049 let tedy na planetě Lagaš nastane noc a její obyvatelé uvidí poprvé hvězdy - a pak nastane šílenství. Povídka ,,Soumrak" vyšla v zářijovém čísle Astoundingu v roce 1941, stala se hlavní povídkou čísla, takže se k ní vztahovala i ilustrace na obálce. Téma pro tuto povídku je nádherné - na jedné straně evokuje nezměrný ,,sense of wonder", a na straně druhé je založena na zajímavém a vědecky podložitelném mimořádném astronomickém jevu. Psychologické prokreslení jednotlivých hrdinů mi však připadá příliš fádní, a domnívám se, že Asimov napsal za svoji kariéru lepší povídky než ,,Soumrak" - třeba ,,Dvěstěletý člověk" (5). Ostatně ani sám Asimov o této své povídce neměl valného mínění (6).Zbývá ještě dodat, že český čtenář má k dispozici rovněž román, který na motivy této povídky napsal Robert Silverberg (7);
povídka ,,Černý mnich plamene" se odehrává na Trantoru, a tudíž je možné, že když ji Asimov psal, nosil už v hlavě v hrubých obrysech svůj cyklus Nadace (8);
v povídce ,,Hra na honěnou" patřící rovněž do povídkového cyklu Já, robot (4) Asimov poprvé pregnantně formuluje své tři zákony robotiky, a znovu se v ní objevují kosmonauti Mike Donovan a Gregory Powell.
,,Ale nad zamerikanizovanými obrázky ze života supermanského loupežníka Lipse Tulliana můžeme jen povzdechnout: Škoda papíru (...)" pravila redaktorka Českého rozhlasu J. Jeriová, když brojila proti
Saudkově práci.

nob321ody

Robert Anson Heinlein (1907-1988)
Robert Anson Heinlein byl již na počátku své literární dráhy mimořádně vyzrálým autorem majícím vizi budoucnosti.
Jeho vize - není třeba létat po celé galaxii, není třeba svádět lité boje s vesmírnými zrůdami - největším nepřítelem člověku může být člověk sám.

Heinleinův koncept historie budoucnosti byl ve své době něčím naprosto novým a převratným - Heinlein se v něm pokusil popsat budoucnost lidstva zhruba po příštích 170 let. Díky tomu, že Heinlein popisuje Zemi a její nejbližší okolí, pohybuje se vesměs v reáliích dobře známých, a proto tento jeho koncept je pro čtenáře tolik přitažlivý.
Za období od roku 1939 do konce roku 1942 publikoval Heinlein v různých magazínech, zejména však v Astoundingu, celkem 26 povídek a 3 romány. Z tohoto množství jsou v češtině dostupné všechny 3 romány (z toho jeden patří do historie budoucnosti) a dále 16 povídek ..
První z těchto povídek je ,,Domeček jako klícka"). Jedná se o s neuvěřitelnou lehkostí a humorným nadhledem napsanou povídku popisující důsledky toho, pokud se čistě náhodou architektovi podaří vyprojektovat a staviteli podaří postavit dům ve čtyřrozměrném prostoru ....
Druhou a třetí z těchto povídek jsou ,,Vesmír" (resp."Sirotci oblohy") a její volné pokračování ,,Zdravý rozum".
Dílem chronologicky završujícím historii budoucnosti je román Metuzalémovy děti, který se odehrává v roce 2125 a v němž Heinlein přivádí na scénu členy tzv. Howardových rodin, dlouhověké lidi dožívající se věku až 200 let. Těmto dlouhověkým lidem (jichž je kolem 100.000) se podaří pod vedením Lazara Longa ukrást vesmírnou loď připravenou k letu k nejbližší hvězdě - Proximě Centauri a s ní Zemi opustit....... právě v povídkách ,,Vesmír" (resp. ,,Sirotci oblohy") a ,,Zdravý rozum" sledujeme osudy posádky této první vesmírné lodi odstartovavší v roce 2119. Heinlein v nich jako první přináší v oblasti science fiction naprosté novum - koncept vícegenerační lodě, v níž postupem doby dojde k degeneraci posádky.
.... když v roce 1967 členové SFWA vybírali nejlepší krátké SF povídky vyšlé před rokem 1965 (tedy před rokem, za který byla poprvé udělována cena Nebula), umístila se Heinleinova povídka z roku 1940 ,,Musejí být v chodu" (resp. ,,Cesty se musí hýbat") na sedmém až desátém místě.

Popisovat jeho povídky.....to bych se upsal
,,Ale nad zamerikanizovanými obrázky ze života supermanského loupežníka Lipse Tulliana můžeme jen povzdechnout: Škoda papíru (...)" pravila redaktorka Českého rozhlasu J. Jeriová, když brojila proti
Saudkově práci.

nob321ody

..poslední je Arthur C.Clarke
Clarke začal oficiálně publikovat až v roce 1946....ale nás zajímá období jeho povídek před touto dobou....
V roce 1935 se Clarke seznámil s románem Olafa Stapledona Last and First Men z roku 1930, a pod jeho dojmem začal psát do šuplíku své první literární science fiction pokusy.

V roce 1937 začal Clarke přispívat do amatérských fanzinů. Z období roků 1937-1942 má český čtenář k dispozici celkem pět povídek, a to z roku 1937 ,,Cestujte po drátě!", z roku 1938 ,,Ústup ze Země" a ,,Jak jsme byli na Marsu", z roku 1939 ,,Reverie", a z roku 1942 ,,Úlet". Knižně se tyto téměř neznámé Clarkovy povídky poprvé objevily až v povídkové sbírce The Collected Stories z roku 2001, z níž nakladatelství Polaris vydalo v roce 2002 výběr pod názvem Směr času, a díky tomuto vydavatelskému počinu má český čtenář všech těchto pět raných Clarkových povídek pěkně pohromadě v jedné knize.
Některé z nich (kupříkladu ,,Ústup ze Země") téměř beze zbytku představují styl, kterým Clarke psal pak po celý život. Naopak jiné z nich se však zcela odlišují od stylu, jímž pak psal v pozdějších letech. Tak povídka ,,Jak jsme byli na Marsu" je dle mého soudu jediným Clarkovým pokusem o komickou science fiction
Pro téma počátků Zlatého věku je tedy podstatných pět shora uvedených povídek vyšlých v rozmezí let 1937 až 1942.
,,Ale nad zamerikanizovanými obrázky ze života supermanského loupežníka Lipse Tulliana můžeme jen povzdechnout: Škoda papíru (...)" pravila redaktorka Českého rozhlasu J. Jeriová, když brojila proti
Saudkově práci.

nob321ody

...ještě si dáme pár antologií, které doplní povídky ze Zlatého věku scifi .... a The End
První je "Na úsvitu Zlatého věku"
https://www.databazeknih.cz/knihy/na-us ... veku-61240"...druhá je "Na vrcholu Zlatého věku"
https://www.databazeknih.cz/knihy/na-vr ... veku-56266"....třetí je "Síň slávy: Nejlepší SF povídky 1929-1946"
https://www.databazeknih.cz/knihy/sin-s ... 1946-29522"....čtvrtá je "Síň slávy mistrů fantasy"
https://www.databazeknih.cz/knihy/sin-s ... tasy-29526"...pátá je "Velmistři SF"https://www.databazeknih.cz/knihy/velmi ... i-sf-61096"______________________________________________________________________
....a to je konec průřezu povídkami z nejslavnější éry scifi, Zlatého věku.
Možná se někdo bude inspirovat, možná to někomu něco dá ....
,,Ale nad zamerikanizovanými obrázky ze života supermanského loupežníka Lipse Tulliana můžeme jen povzdechnout: Škoda papíru (...)" pravila redaktorka Českého rozhlasu J. Jeriová, když brojila proti
Saudkově práci.

nob321ody

...ještě přidám pár povídek o Marsu
Další moje záliba je v "mapování" scifi, horrorů, fantasy.....
..tak jsem si zmapoval "MARS" - knihy, povídky, filmy o marsu, martanech ......a když tak koukám na svůj svět Marsu /dám možná někdy příště, pokud uvidím, že o tohle téma bude zájem/, všiml jsem si jednoho jména - a tak jsem začal mapovat dalšího spisovatele, který by se dal zařadit do skupiny "Zlatý věk scifi"
Stanley G. Weinbaum (1902-1935)

Americký scifi autor, do žánru vstoupil ve školním časopisu Mercury Povídkou The Lost Battle (1917). Profesionálně se literatuře začal věnovat až ve 30. letech, kdy se téměř okamžitě proslavil povídkou A Martian Odyssey (Wonder Stories 1934), později zařazenou organizací SFWA mezi nejlepší SF povídky publikované do roku 1965. Půvabný příběh setkání s podivným přátelským mimozemšťanem se stal základním kamenem Weinbaumovy krátké literární dráhy a doslova zastínil tehdejší dobrodružné historky o ,,střetu se slizkými příšerami z vesmíru". Nevelkou povídkovou tvorbu mapují např. soubory Dawn of Flame and Other Stories (1936), A Martian Odyssey and Other Stories (1974) či u nás vydaný titul Odyssea na Mars (AFSF 1992).
- Převzato z knihy Isaaca Asimova: Těžká planeta (Triton, 2002)
Byl inženýrem chemie. V roce 1935 zemřel na rakovinu. Za svůj krátký život napsal asi 20 povídek, které byly vydávány v mnoha antologiích po jeho smrti.
Deset povídek, které Stanley G. Weinbaumovi v češtině vyšly, sice nedovoluje udělat si ucelený obrázek o jeho povídkové tvorbě, nicméně postačí k učinění závěru, že Weinbaum byl v kontextu své doby mimořádný spisovatel. Přestože žil pouze 33 let, stačil zanechat nesmazatelnou stopu v dějinách žánru science fiction.
Velkým kladem Weinbaumovy tvorby je přesvědčivé vylíčení mimozemského života.
Český čtenář má neuvěřitelné štěstí, že v roce 1992 vyšla v češtině povídková sbírka Odyssea na Marsu. Tato obsahuje celkem osm povídek, a z toho šest se odehrává ve vesmíru.
Nalezneme v ní vůbec první autorovu publikovanou povídku "Odyssea na Marsu". V listopadu 1934 k ní přidal volné pokračování "Údolí snů".
Na Venuši se odehrává děj dvou povídek, jejichž hrdinou je pozemšťan Ham Hammond,názvy těchto povídek jsou "Cizopasná planeta" a "Lotofágové".
Povídka "Šílený měsíc" - ta se odehrává na Jupiterově měsíci Io.
Poslední povídkou odehrávající se ve vesmíru je "Rudý Peri" - tahle povídka se nepovedla, patří k tomu nejhoršímu co SGW napsal....
Mimo osmi povídek vyšlých ve sbírce Odyssea na Marsu má český čtenář k dispozici ještě další dvě povídky, které jsou překvapivě aktuální a nadčasové. "Próteův ostrov" popisuje důsledky genových manipulací a ozařování buněčných jader tvrdým zářením, a povídka "Přesunutá moře" je vlastně polit-fiction zabývající se možnými politickými a vojenskými důsledky, které by vyvolala změna proudění Golfského proudu.

P o v í d k y ( s a m o s t a t n ě v y š l é )

"Dravá planeta" (The Parasite Planet; mag. Astounding, únor 1935), in Exalticon č. 1/1991
"Lotofágové" (The Lotus Eaters; mag. Astounding, duben 1935), in Exalticon č. 2/1991
"Odysseia z Marsu" (A Martian Odyssey; mag. Wonder Stories, červenec 1934), in ant. Těžká planeta, Mladá fronta 1979; jako "Odysea z Marsu", in ant. Těžká planeta, Triton 2002; in ant. Síň slávy: nejlepší SF povídky 1929-1946, Baronet 2003
"Próteův ostrov" (Proteus Island; mag. Astounding, srpen 1936), in Základna č. 6
"Přesunutá moře" (Shifting Seas; mag. Amazing, duben 1937), in ant. Nejmenší vesmír, Polaris 1992
"Šílený měsíc" (The Mad Moon; mag. Astounding, prosinec 1935), in Ikarie č. 7/1990
,,Ale nad zamerikanizovanými obrázky ze života supermanského loupežníka Lipse Tulliana můžeme jen povzdechnout: Škoda papíru (...)" pravila redaktorka Českého rozhlasu J. Jeriová, když brojila proti
Saudkově práci.

Rychlá odpověď

Jméno:
E-mail:
Ověření:
Please leave this box empty:
Jméno nejznámější česko-slovenské komiksové série od Jaroslava Němečka kde je Bobík, Fifinka, Pinďa a Myšpulín - slovo pište bez háčků a čárek!:

Zkratky: stiskněte shift+alt+s pro odeslání nebo shift+alt+p pro prohlédnutí


+-Komiksový kalendář

Powered by EzPortal