DC Comics pokec

Založil sx, 27 Duben, 2013, 20:33:43

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Spacecore

No, hele :) Já vyrostl na Marvelu a DC začal prefetovat vlastně až tak v třiadvaceti třeba. Samozřejmě miluju i Dark Horse, Image, všechno co tu máme přeložené, i ten Marvel občas, ale DC mi v tomhle zcela vyhovuje. Mám rád silné entity, čím silnější, tím lepší. On i takovej Sandman, Luifer, Bažináč do toho zapadaj taky, že... No a už na mě moc nefunguje takový to, že se Spider-Man diví, že jsou v New Yorku upíři, když ho samotnýho kous radioaktivní pavouk a jeho padouši mají rohy a chapadla. Mám rád ten nadmíru nadnesenej, dekádama navrstvenej svět, kde není problém cestovat časem, když je potřeba, jde o to, udělat to co nejefektivněji. A autoři jako Morrison, nebo nově třeba Snyder (to co předvádí v nový Lize je fakt jízda - např. když byli Batman, Superman a Wonder Woman uvězněni ve sklenicích, které uchovával Brainiac z buoducnosti a měl v nich celé alternativní reality a oni jima přeskakovali pomocí letadla, prostě úlet) to dostávaj právě až pomalu do psychedelie, kdy je ten svět strašně zvláštní, jinej a kouzelnej. A to mě naplní, New York si představím, mě baví to, kam až ta fantazie může zajít a co všechno je v těch komiksech možný. Takže tak. A Star Wars mi vůbec nesedly, dali jsme si s ženou maratón sedmi dílů a nevím jako. Nepochopil jsem to moc, neoslovilo mě to, ani nevím proč.

Wrai


Spacecore

já koukal na Flashe na séroš, ale začalo mě to tak intenzivně nebavit a iritovat, že jsem přestal někdy dva roky zpátky. Jinak nesleduju nic, že jsem DC fanda neznamená, že jsem nutně seriálovej, nebo filmovej fanda. Seriály celkem ignoruju, filmy mám rád, ale animáky, ty jsou top!

Každopádně zrovna v tomhle případě si říkám, že počkám na ohlasy a pak si těch pár dílů zvlášť stáhnu a pustím no. Zejména dobře vypadají ty camea Clarka ze Smallvilu a Supermana z Kingdom come.

Fefty

Jak se tady řeší to Morrisonovo působení u DC - v souvislosti s českým vydáním Černé rukavice v rámci DC kompletu jsem si po letech znovu přečetl celý ten začátek Morrisonova Batmana (Batman a syn, Černá rukavice, R.I.P., Batman a Robin I.) a:

Za prvé mi došlo, že plno těch negativních hodnocení od českých komiksáků je daných tím, že tady až doteď Černá rukavice oficiálně nevyšla - přitom je to podstatný druhý díl příběhu, bez kterého následující R.I.P. prakticky nedává smysl. Jasně, Morrison je složitější sám o sobě, ale pokud se čte jeho příběh VCELKU, tak je to fakt celkem srozumitelné a nechápu, proč BBArt nevydal druhou část a pak se divil, že tu třetí nikdo nekupuje, protože jim přijde zmatená. BBArt totiž defacto vydal začátek (Batman a syn), pak vynechal druhou část (Černá rukavice), pak vydal třetí část (R.I.P.) pak vynechal pro děj podstatné Final Crissis a vydal zase Batman a Robin I. a pak to zabalil, protože tohle logicky moc lidí nechápalo a nekupovalo. Takže na dokončení zbývajících dvou knih Batmana a Robina, natož na Návrat Bruce Wayna a Batman Incorporated se u nás nikdy nedostalo. Díky tomu tady skvělý Morrisonův Batman zřejmě už nikdy nevyjde ve smysluplné podobě (podobná věc se stala snad jen Thorgalovi, kterého taky vydávali ze začátku napřeskáčku a normální čtenář v tom měl logicky totální guláš).

A za druhé - takhle s odstupem a po letech, kdy jsem mezitím lecos přečetl, mě Batman od Morrisona fakt nadchnul - jak jsem z toho byl coby začínající komiksák zmatený a taky patřil mezi ty, co nechápali, proč je to tak ceněná věc, tak teď to všechno krásně zaklaplo a zpětně to považuju za jednu z nejlepších věcí, co tu z mainstreamu vyšla.

Spacecore

09 Prosinec, 2019, 14:46:30 #364 Naposled upraveno: 09 Prosinec, 2019, 14:50:49 od Spacecore
ANO! Přesně tak.. Když jsme u toho, tak rovnou překopíruju svojí recenzi na Černou rukavici na comicsdb.cz, kterou už mám předem předepsanou :D Kde o tom taky mluvím.

Tak přesně tahle kniha nám na českém trhu chyběla k doplnění Morrisonova runu, který začíná u Batmana a Syna, pokračuje Černou rukavicí, Předehrou ke smrti a potom samotným R.I.P. + ještě nějakýma těma doplňujícíma kapitolama. Což hrozně moc ublížilo hodnocení R.I.P. u nás, protože je to opravdu dost komplikovaný komiks a nevydání byť jen jedné části runu, je naprosto nemístný průser. Takže pokud máte doma Syna a RIP, schválně si to zkuste celé přečíst spolu s Rukavicí a Předehrou znovu, jaký to bude mít efekt tentokrát.

No, tak předně musím říct, že jsem na cestě stát se mladým Morrisonologem, protože jeho psaní miluju a považuju ho za nejlepšího scenáristu, řadím ho ještě o malinký stupínek výš než Moora, Gaimana, Ellise, Ennise atd... Takže moje hodnocení je, že jde o naprosto geniální komiks, nejlepší Batmanův run a jednu z nejlepších věcí od Morrisona, co jsem zatím četl.
Batman a syn je zbrklý, ale má to důvod. Morrison je plný ideí a nápadů k prasknutí, jak malé dítě, co se nemůže dočkat, až nám poví, co všechno nás čeká, takže se to nečte jednoduše, zároveň nelze brát jednotlivé knihy samostatně, celé je to velká mozaika, už od prvních stránek Batmana a Syna až po poslední epilog k Final crisis. Vše spolu souvisí a má to několik vrstev.

Černá rukavice začíná jako dobrodružný tajemný příběh s detektivní zápletkou a velmi hutnou retro atmosférou. Grant nám zde spolu s Williamsem přináší ten samý pocit, jaký měl on sám ze čtení old school Batmaních dobrodružství a využívá k tomu pomoc obskurního Klubu hrdinů, které by v rukou jakéhokoli jiného autora působili k smíchu. Ovšem Morrison dal do celého svého Batmaního eposu těžkou dávku odkazů a referencí na celý Batmanův kánon, najdete o tom hned několik rozborů na netu. V podstatě jde o to, že obří část Batmanových příběhů z nějakých padesátých, či šedesátých let (ty úplně nejvíc ujetý bizarní komiksy pro děti) DC vyřadilo z kánonu, že se nestaly, nebo staly někde jinde. Morrison to jako první po letech začlenil a vše spoji dohromady, byť něco jen jako součást halucinací např. Máme tu tedy komplexního Batmana, jehož osmdesátiletá historie je vtěsnaná třeba do nějakých deseti let. Přesto to vše působí čerstvě a důsledně. Morrison do toho vrství vždy více témat, a tak tu máme kromě hlavního děje a tuny odkazů, ještě psychologickou vrstu o tom, co znamená být hrdinou, či sidekickem. Kresba je úžasná, jak jinak.

V druhé části knihy začíná ta pravá jízda. Předehra ke smrti. Osobně mě vždy při každým čtení nakopne neuvěřitelným způsobem a má pro mě strašně napínavou, dusnou atmosféru, kterou potom nemá ani samotný RIP. Batman se posouvá pomalu na hranu, po všem, co prožívá a přežívá se dostává do halucinací vlivem čtyřminutové klinické smrti a následné resuscitace. Do hry se dostávají vize a vzpomínky z rituálu Thogal, který absolvoval během série 52 v Nanda Parbatu, zároveň se mu to napojuje na vzpomínky z izolace během experimentu s Dr. Hurtem a v tomhle momentě, kdy by se z toho kdokoli jiný zbláznil přichází ještě Bat-Mine, imp z páté dimenze Zrfff, což je vlastně říše fantazie (opět skvělé, nové pojetí obskurní postavičky ze starých dob). Šílený.
Když jsem to četl poprvé, byl jsem samozřejmě zmatený, po druhé, po třetí a dál je to vše zcela jasné a perfektní, každý panel má své místo, vše do sebe zapadá. Je třeba trochu abstraktního myšlení, možná psychedelických zkušeností (třeba je to také důvod, proč toho Morrisona tolik žeru), každopádně je to skvělé. A mezi tou vší reminiscencí, vizemi Batman ještě stihne uniknout ze zajetí a porazit padoucha. A to je teprve předehra, přátelé!

Byla by chyba myslet si, že tady v tomhle celém díle jde o zápletky a rozuzlení. Není to klasické vyprávění příběhu, natož komiksového. Je to metaforické, psychedelické, psychologické a je třeba si domýšlet události, je to meta způsob vyprávění příběhu. Četl jsem komentáře, kde lidi tvrdili, že některá rozuzlení jsou trapná, jakože třeba bylo od začátku jasné, že je Jezebel Jet členkou Ruky. To je záměr, kamarádi. Morrison tam hází jeden klasickej vyprávěčskej prvek za druhým, béčkové prvky, různé komiksové obskurnosti, ale ty jsou jen podpůrnými mantinelty hlubokýho příběhu mířícího šíleným tempem k finální katarzi.

Když jsem celý run dočetl, zíral jsem s otevřenou pusou. Zapůsobilo to na mě. Po druhé jsem v tom viděl věci, které tam jsou ukryté, po třetí hledal všechny reference, přemýšlel o tom, a hlavně se k tomu vždy vracím rád, je to nejlepší Batman, jakýho kdy kdo napsal a je škoda nechat si takovou jízdu ujít. Morrison Vám to nenaservíruje na zlatým podnosu, vy se do toho musíte dostat, ale stojí to za to. Vřele doporučuji.

Spacecore

Final Crisis je asi ten největší a nejsložitější komiksový opus, do kterého jsem se kdy zatím pustil. Strávil jsem doslova hodiny čtením a louskáním nejen Krize samotné, ale i všeho, co jí předcházelo, souviselo s ní a následně navazovalo. Nejsem zdatný angličtinář, přesto se poslední rok snažím číst komiksy anglicky a cítím, že se zlepšuju. Když jsem si poprvé přečetl Final Crisis, nerozuměl jsem. Absolutně ničemu :D A to nemám na mysli tu angličtinu! Ale věděl jsem, že je to strašně kulervoucí a bombastický a jednotlivé části byly super, ale kompletně jsem netušil, která bije. Je to totiž složitý komiks, který vyžaduje velkou průpravu, znalost postav, pozadí, a i tak Vám všechno nedojde, protože to píše Grant Morrison, král psychedelického meta způsobu vyprávění komiksů. Jeho vize byla jasná. Přinést ultimátní komiks, kde se proti sobě postaví dobro a zlo v jejich naprostých ekvivalentech, událost, která otřese celým multivesmírem, přinese nové teorie jeho zrodu a zapojí kompletně celý panteon DC vesmíru. Povedlo se mu to? Samozřejmě ano. Povedlo se mě pochopit Final Crisis? Troufnu si říct, že ano.

Dal jsem se tedy do příprav. Koupil jsem si book (k narozkám chci omnibus!). Vygooglil jsem všechny možné reading ordery, co vše, potřebuju načíst a pustil se do toho. Samozřejmě je základem Crisis on Infinite Earths a New Gods od Kirbyho. New Gods jsem vynechal, rád si je dám někdy jindy, když bude chuť, je to starší komiks a o čem je, mám víceméně přehled. Navíc brzo výjdou Noví bozi v DC kompletu a je pohodlnější dát si je v češtině. Potom tu máme Identity crisis, nezbytný stavební kámen pro Infinity Crisis, která se všemi tie-iny, countdowny a epilogy zabírá několik tisíc stránek, ale je skvělá! Pokračoval jsem skrz 52, kolosální knihu o 52 kapitolách odehrávající se v reálném čase během jednoho roku, na níž se Morrison přímo podílel. Seven Soldiers byli posléze vynikající a fungují jako přehedra událostem pro Krizi. Potom tu máme pár meziher, do nichž spadá např. Batman RIP a už jsme v samotným Final Crisis runu. Masivní Countdown to Final Crisis jsem vynechal, protože úplně každej, kdo to četl to strašně schazuje, dokonce i někteří, co to psali, a i Morrison spíš v Krizi lepil vzniklé průsery, než že by na Countdown přímo navazoval. K Final Crisis patří ještě několik samostatných knih a one-shotů odehrávajících se během tohoto období a další 4 knihy přímo s označením Final Crisis: Aftermath. The return of Bruce Wayne a Multiversity se dají považovat také za pokračování Krize. Materiálu k samotné Krizi je asi desetinásobně víc, než Krize samotné, což je jedno z hlavních úskalí, celého komiksu.

Než se dostanu k samotné Finální krizi, bylo by dobré povědět si, co je Hypercrisis. Hypercrisis je nápad, který měl Morrison pro DC vesmír, když pro ně opět začal psát někdy začátkem tohoto tisíciletí. Byl to ale tak mohutný nápad, že ho neudělali jako samostatnou událost, ale celá se rozlila do všeho, co od té doby psal a celé jeho tvůrčí období u DC dnes nazýváme Hypercrisis, protože všechny komiksy, které zde zanechal spolu souvisí. Většina z nich patří k těm, co jsem popsal výše. Také je to Morrisonova vize, jeho způsob psaní scénářů. Prý do toho vkládá magii, tzv. magii chaosu nebo magick. To je věc názoru, zda to v tom je, každopádně celá Hypercrisis je velice metatextuální. Tzn. dost se do popředí rve vztah příběhu, s čtenářem a realitou. Složitě se to vysvětluje, musíte to celé projít. Není to úplně překročení čtvrté zdi, jako známe např. u Deadpoola, kdy postava ví, že je v příběhu, je to spíš o metaforách a filozofii toho, co je realita, co je fantazie a co jsou příběhy. Do toho má Morrison spoustu co říct o superhrdinech jako takových. Zná je jako své boty, má je nastudované, zná historii a spolu s jeho brilantními scenáristickými dovednostmi toho všeho využívá, aby byla jeho díla ,,mind-blowing" čili vy si to přečtete a šrotuje Vám to v hlavě ještě týden. Morrison je génius, ale také velice kontroverzní scénárista. Jeho komiksy nejsou pro každého, já osobně to považuju za takové síto pro (nechci říct náročné) čtenáře, ale ti, kteří mají podobné věci rádi, si to musí zamilovat a ti kteří nejsou zvyklí na obětování mnoha času a energie pro pochopení pouhých ,,elasťákovejch příběhů" to nepochopí. Pokud si libujete v náročných, divných, psychedelických věcech, je tohle pro Vás. Není úplně možné vzít jednu knihu z Hypercrisis a plně jí pochopit. Vše organicky existuje společně v jednom vesmíru, který Morrison jakoby popisuje.

Final Crisis je třetí krize. Navazuje na klasickou osmdesátkovou Crisis on Infinite Earths a Infinite Crisis. Čili celá existence je v ohrožení, nebe je zbarveno do ruda a hrdinové se musí spojit a přijít na to, jak to zvrátit. Grant je velkým fanouškem Jacka Kirbyho a hlavně jeho Fourth World ságy a celá Krize nepřímo navazuje na New Gods, Forever People, Kamandiho atd. Nastíním zde děj, který je často dost nepřehledný, je složitý sám o sobě, natož na vysvětlení, ale o něm to úplně není, takže to bude stačit takto. Následují spoilery.
Na začátku nacházíme tělo mrtvého Oriona, syna Darkseida, obyvatele New Genesis, zastřeleného kulkou z Radionu, jediné látky schopné zabít bohy. Kulka byla vystřelená v budoucnosti a spolu s jeho tělem putovala napříč časem zpět. Vyšetřování se ujme Dan Turpin, detektiv z pera Jacka Kirbyho (můžeme znát například z animovaného seriálu Supermana) a poté i Justice League. Mezi New Gods, tedy obyvateli Kirbyho světů New genesis a Apokolips totiž došlo k finální válce, kdy dobro prohrálo a obyvatelé Apokolipsu spadli na zem a vzali podobu lidských bytostí. To je popsané v knize Death of a New Gods od Jima Starlina. Jelikož v jejich sféře neexistuje čas v našem tradičním smyslu, jejich duše spadly zpět časem, kde se objevily poprvé už v událostech v Seven Soldiers. Darkseid se stal šéfem mafie ve svém Dark Side clubu, kde pořádal nelegální souboje s unesenými teen superhrdiny, vymýval dětem a hrdinům mozky a celkově se chystal na svůj plán. Jeho plánem bylo uvolnit na zemi Anti-Life equation, neboli rovnici anti-života, která dokazuje, že láska, dobro a život nemají smysl, pouze smrt, neexistence, zlo a zotročení je jediná možnost. Po této rovnici pátral už od svého vzniku v sedmdesátých letech a podařilo se mu to. Rovnice byla vypuštěna mezi obyvatele Země prostřednictvím internetu a komunikačních sítí a miliardy lidí podlehly zotročení. Stali se z nich takoví zombies, pšisluhovači Darkseida. K tomu mu pomohlo stínové založení nové legie superzločinců pod vedením padoucha Libry, jejichž největším kouskem bylo zavraždění Martian Manhuntera. Z vraždy Oriona je obviněn Green Lantern, země se uzavírá na příkaz Strážců z OA pod karanténu. Darkseidovým přívržencům se povede Vyšachovat Batmana, Supermana, Green Lanterna, Wonder Woman a všechny zásadní hrdiny.

Přesouváme se o několik měsíců vpřed a svět je na pokraji zkázy, hlavní hrdinové jsou pryč, Batman je uvězněn, zpracováván pro výrobu jeho klonů, Superman je na misi zachránit Lois a zároveň multivesmír, konfrontuje se s Mandrakkem, což je bývalý Monitor, upír, který ještě přijde na konci knihy, kdy nezbyde téměř nic, aby zkonzumoval zbytky. Poslední bašty odbojů se spojují proti nekončícím hordám lidí nakažených anti-životem. Na scénu se vrací Barry Allen aka Flash po pětadvaceti letech, co byl uvězněný ve Speed Force a Batman umírá, což byly dva největší komerční taháky celé série. Nechci moc spoilerovat závěr, a to hlavně z toho důvodů, že je dost komplikovaný. Stačí když řeknu, že se to odehrává v rozbitém časoprostoru, kdy nezbývá už téměř nic a jedině Superman musí najít způsob, jak to celé zvrátit. A Superman je zvyklý konat nemožné.

Uffff... Ten děj je šílený! Musí to vypadat jako naprostý blábol, protože jsem opravdu netušil, jak to pořádně popsat, odehrává se to v různých časech, realitách a tak podobně, každopádně to dává smysl! Pokud chcete děj, doporučuji přečíst wikinu, nebo zkouknout nějaká výdejka na youtube, kde to lidi poposují smysluplněji než já. Mým cílem nebylo popsat děj.
Celá krize je naplněná nápady a idejemi. Některé momenty jsou strašně cool, bombastické a nedají se srovnat s ničím, co do té doby bylo k vidění v mainstreamovém komiksu. Meta přesah celého díla, který může být brán jako reflexe na komiksový průmysl, nebo vyprávění příběhů obecně je dechberoucí! Morrison si ukousl strašně veliké sousto a dokázal ho strávit. Nemyslím si, že složitost díla je zde naschvál. Ne, Morrison nám popisuje příběh, který se odehrává v jeho šíleném mozku a je úzce spjat s osmdesátiletou masivní historií jednoho komiksového vydavatelství a něco tak náročného nemůže být podáno jednoduše. Jisté je, že si Krizi přečtu minimálně ještě jednou celou, najdu v tom nové věci a souvislosti a nepřestane mě udivovat. Jde o jeden z nejlepších superhrdinských komiksů. Vážně. Pokud máte slabost pro ultimátní hrozby, epické události a hypernadsazený svět supermocných bytostí, pak je to přesně to, co chcete číst. Morrisonův přístup je podobný halucinogenům. Místo toho, abyste si ale vzali LSD, či houbičky a vydali se na trip, vezmete do ruky komiks, začtete se, ocitnete se v úplně jiném vesmíru, přijímáte zážitek a následný pocit z prožité zkušenosti je téměř podobný 😊 A to je možná důvod, proč ho žeru, byl jsem pár let na drogách, obzvlášť halucinogeny mě fascinovaly a co jsem čistý, tak na mě fungují Grantovy komiksy přesně takto psychedelicky, na trochu jiných vlnách, než je normální a běžné. Je to svět kam můžu uniknout, bez rizika. Věřím, že bych si to vychutnal i bez své toxické minulosti, ale obecně trochu abstraktního myšlení a alternativního ducha pro uchopení jeho věcí je zapotřebí.

Musím také rozhodně vypíchnout kresbu. J. G. Jonese a Doug Mahnkeho, kteří předvádějí profesionální nadupanou kresbu, která je nabitá energií, zároveň atmosférou dusna a epičností. Takle přesně nakreslený si představuji kvalitní, dospělý superhrdinský komiks!


Rhaegar

11 Květen, 2020, 00:44:49 #366 Naposled upraveno: 11 Květen, 2020, 00:49:18 od Rhaegar
Zjistil jsem, že po tom co jsem neúspěšně rozečetl rebirth jsem z DC vypadl.
Stáhl jsem si doomsday clock to si chci určitě přečíst.
Pak možná skusím volumko nebo dvě DC Justice Lague Dark prej je to celkem dobrý...

Ale na co se chci zeptat je jestli tam v DC probíhá nějaký zajímavý event/ story arc, o který je záhodno se zajímat.
Protože tenhle komiksový svět je neúprosný jakmile to nečteš e nedržíš si přehled tak nevím která bije :D

Spacecore: Děkuji ti za úžasné počtení. Ikdyž se k Final Crisis asi nikdy nedohrabu.

myth

Spacecore
U mě je to takové ambivalentní. Vůbec první západní hrdina, co jsem znal byl Superman a od těch dob mám k němu srdeční vztah. Ale jinak jsem vyrůstal na Marvelu a hlavně X-Menech, které mám od té doby nejraději. Do DC jsem moc nikdy nepronikl, byť stále zůstávám věrný Supermanovi. Tak si pořád říkám, že to musím dohnat a nějak začít.

Asi to udělám tak, že si dojedu Marvel ze starší doby, protože ty nové mě moc nebaví, a z DC začnu právě tou novější dobou, třeba když tak nalákáváš na Finální krizi.  ;)

Spacecore

Myth: No hele. Já jsem doslova odkojenej Marvelem, do svých dvaceti jsem se snažil jako občas číst nějakýho Batmana a to co bylo tady, ale neměl jsem ánung. A teď je to opačně, šest, sedm let zpět a to skrz Supermana právě! Taky je můj oblíbenej a nejdřív jsem četl jen Supermana a pak prostě JLA a všechno, kde účinkoval a pak už to jede. Mám právě třeba rád i Spectreho (můj avatar) to je taky Jerry Siegela výtvor atd.

Rhaegar: Díky. O Final Crisis a dalších Morrisonových věcech jsem psal na stránku www.plotpoint.sk takovej pěti článkovej seriál, ale nakonec jsem od toho vycouval, protože mi vadilo jak se to edituje a do teď je tam spoustu chyb, ale mám i svojí verzi publikovanou tady myslím v sekci "Kocogeláci píšou" nebo takle někde.

A současný věci taky tolik nečtu. Rebirth mě moc nevzal ani. Já se spíš prokousával hodně tím obdobím Crisis on Infinite Earths po Rebirth. Každopádně určitě zkus Dark Nights Metal - Justice League: No Future a pak Justice League řadu od Snydera, to je fakt pecka! To je taková Final Crisis taky :D

Rhaegar

Dark Metal Run celkem v pohodě, ale nevím nejsem extra znalec, ale opriti n52 pořád nic moc.... :D
Děkuji já mám přečtenou rebirth JLA po 7. volmko od Geoffa Johnse nebo jak se jmenuje a moc mě to nenadchlo.
O té Snyderově verzi ani nevím :) Určitě tomu dám šanci.

A taky se musím konečně dokopat k tomu abych dal opak Constantina z vertiga a pak si přečetl jeho věci z n52 a rebirthu...

Rychlá odpověď

Jméno:
E-mail:
Ověření:
Please leave this box empty:
Jméno nejznámější česko-slovenské komiksové série od Jaroslava Němečka kde je Bobík, Fifinka, Pinďa a Myšpulín - slovo pište bez háčků a čárek!:

Zkratky: stiskněte shift+alt+s pro odeslání nebo shift+alt+p pro prohlédnutí


+-Komiksový kalendář

Powered by EzPortal